Dansk Supermarked holder skansen
Dansk Supermarked holder fast i sine markedsandele, trods stadig pres på non-food området.
Resultatet var yderligere negativt påvirket af et markant fald i resultatet for Netto, Sverige, delvist som følge af indførelse af et nyt ERP-system samt af renovering af Salling i Aalborg.
Presset på non-food
I Danmark voksede markedsandelene til 34,0% fra 33,6% året før. Dansk Supermarkeds markedsandel steg ligeledes i Polen og blev fastholdt i Tyskland og i Sverige. Det danske non-food marked var stadig under pres primært som følge af det økonomiske klima sammen med den stigende betydning af onlinehandel, som også er afspejlet i onlinebutikkerne, www.bilka.dk og www.salling.dk , som begge oplevede en fortsat stærk vækst i 2012. Der var dog overordnet set et fald på non-food området.
Hovedtal i mio. kr. | 2012 | 2011 |
Omsætning | 55.610 | 55.227 |
Resultat (EBIDTA) | 2.507 | 2.885 |
Driftsresultat | 1.284 | 5.371 |
Slankere organisation
Dansk Supermarked påbegyndte i 2012 en større omlægning for i de kommende år at sikre positionen som det foretrukne valg for kunder i alle koncepter. En række omkostningsreducerende projekter er igangsat for at finansiere omlægningen. Isærer der forhandlet
bedre priser med leverandørerne, og en række funktioner er blevet omorganiseret eller reduceret for at få en slankere og mere smidig organisation.
Dansk Supermarked internationalt
I alt blev åbnede Dansk Supermarked 71 nye butikker, hvoraf 48 var uden for Danmark. Fordelt på landene blev der i alt lukket 55 butikker.
I de kommende år vil gruppens strategiske prioriteter inkludere kundeindsigt, udvikling og opdatering af de forskellige kæder, fortsat udvidelse af Netto International, produktkategorioptimering, konkurrencedygtige priser, fortsat effektiv drift og udvikling af medarbejdere.
Som en del af Dansk Supermarkeds internationale vækststrategi blev de sidste 25% af ejerandelen af Netto, Tyskland (OHG Netto Supermarkt GmbH & Co.) købt med virkning fra december 2012, og Dansk Supermarked ejer nu selskabet 100%.
Fremtidsudsigter
Det danske detailmarked for dagligvarer steg med 2,3% i 2012. Markedet var præget af et fortsat skift fra supermarkeder til discountbutikker som følge af den fortsatte økonomiske opbremsning, åbning af flere discountbutikker i forhold til supermarkeder og en ny lukkelov, der tillader udvidede åbningstider inklusive åbning på søndage.
På kort sigt forventes discountsegmentet fortsat at stige, især som følge af de udvidede åbningstider. På langt sigt forventes discountbutikker at vokse mere end supermarkeder, men ikke i samme takt som i tidligere år.
Dansk Supermarked har til 2013 en forventning om en samlet omsætningsvækst på 4-6% sammen med en forbedret lønsomhed.