Fakta om madreklamer
Fødevarestyrelsen har opdateret regelsættet for, hvad du må skrive, når du markedsfører en fødevare eller en madret med, at den har særlige ernæringsmæssige egenskaber eller en gavnlig effekt på sundheden.
Du kan finde svarene på disse spørgsmål og mange flere i Fødevarestyrelsens publikation ”Om reklame for sund mad på spisesteder”, som netop er blevet revideret.
Heri fremgår det blandt andet, at det ikke er tilladt at anprise en sodavand for at være fedtfri, fordi en sodavand i sin natur altid er fedtfri. Dermed er sådan en type anprisning vildledende for forbrugeren.
Et spisested må derimod gerne skilte med, at man har gjort noget for at gøre stedet sundere. Det er således helt i orden at skrive, at man følger Fødevarestyrelsens anbefalinger for sund kantinemad, hvorimod det ikke er tilladt er reklamere med, at en pågældende menu er udviklet i samarbejde med en førende sundshedekspert.
Du kan læse hele publikationen ”Om reklame for sund mad på spisesteder”. her.