23948sdkhjf

EU-ansøgning spænder ben for slagteri-udvidelser

Gråsten Fjerkræ vil udvide for 50 mio. kr. og skabe 50-75 nye arbejdspladser i Danmark, men en dansk ansøgning i EU har stoppet alle planer.
Gråsten Fjerkræ har et såkaldt ”barmarksprojekt” til fritgående kyllinger med nye kyllingehuse og et slagteri liggende i skuffen. Projektet er et 0-energi projekt, hvilket vil sige, at projektet er selvforsynende med energi, ligesom der lægges særlig meget vægt på dyrevelfærd med store løbegårde, hvor der skal plantes frugttræer. Slagteriet vil ligge tæt på kyllingehusene, så lang transport af kyllingerne udgås.

Men en dansk ansøgning i EU om særstatus på kyllingekød og en dansk lovgivning i tilknytning hertil sætter desværre en kæp i hjulet på disse planer, oplyser slagteriets direktør Gunder Jensen.

Lovgivningen i Danmark er indført som en forudsætning for, at kunne søge om særstatus. Hvis der findes salmonella i kyllingen eller i kødet skal det enten destrueres eller varmebehandles.

- EU har lagt fagligt forsvarlige rammer og lovgivning omkring salmonella. Der findes ca. 2.500 forskellige salmonellatyper, men EU forholder sig kun til 5 typer, som anses for at være farlige for mennesker. Fagligt set er den danske tolkning en voldsom overfortolkning og et uetisk madspild, som koster rigtig mange penge og er kæppen i hjulet på projektet, kritiserer Gunder Jensen.

Danmark taber terræn i EU
Danmark har tidligere været førende i EU på fjerkræ, men på blot 10 år har vi tabt ca. 30 pct. af produktionen og 3 slagterier og et stort antal arbejdspladser er forsvundet. Danmark ligger i dag sidst i EU med negativ vækst, hvor alle vore nærmeste nabolande og især Tyskland og Holland til sammenligning har stor vækst.

- Gråsten Fjerkræ ønsker at producere kvalitetskyllinger med høj fødevaresikkerhed. Den mulighed har vi med EU reglerne. Vi er derfor imod at indføre danske særregler på dette område, da det kun har negative virkninger, udtaler direktøren.

Gunder Jensen ønsker samme vilkår som hans sydlige kollegaer og opfordrer derfor politikerne til at trække den danske ansøgning om særstatus bliver tilbage og samtidig håber han, at Danmark fremadrettet bil blive reguleret efter EU reglerne.

- Hvis dette ikke sker, vil Danmark fortsætte med at miste produktion og forbrugerne vil komme til at betale en højere pris, advarer han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.092