Presset Harboe justerer ned
Intensiv konkurrence og faldende forbrug i Nordeuropa presser Harboe, som efter tredje kvartal justerer kraftigt ned for helåret.
- Kombinationen af stadig stigende inputpriser, fortsat intensiv konkurrence og faldende forbrug på de nordeuropæiske markeder sætter forretningen under betydeligt pres, og de negative markedskræfter påvirker både afsætning og indtjening i regnskabsårets første tre kvartaler. Og selvom vores internationale aktiviteter fortsat leverer tocifrede vækstrater, er det desværre ikke nok til at opveje tilbagegangen på vores hovedmarkeder, kommenterer adm. direktør Bernhard Griese i forbindelse med halvårsrapporten.
Tilbagegang i Nordeuropa
Det samlede marked for øl i Nordeuropa har været faldende over de seneste år og tendensen er fortsat i 2012 og ind i 2013. Samtidig tilskriver harboes den kølige sommer som en væsentlig årsag til, at ølsalget har vret påvirket negativt. Desuden udfordrer en stigende international konkurrence til stadighed konercnens hovedmarkeder. Tilbagegangen i nord er i mindre omfang opvejet af øget salg til andre europæiske regioner, såsom England og Frankrig, hvor afsætningen af Harboes egne varemærker fortsat er stigende.
Uro i mellemøsten og Afrika
Både i mellemøsten og Afrika har poltitisk uro påvirket Harboes afsætningsmuligheder og i udvalgte mellemøstlige lande er salget gået helt i stå. Men i de mere stabile egne af mellemøsten har udviklingen været positiv, hvilket til dels har kunnet opveje den negative tendens i øvrigt. I Afrika i øvrigt oplever Harboes en stigende efterspørgsel på især stærk øl og maltbaserede produkter fra den hastigt voksende middelklasse og detailhandlen.
Fortsat ekspansion i Sydøstasien og Oceanien
Harboes fortsætter sin ekspansion i Sydøstasien og udvalgte markeder i Oceanien, hvor især ølsegmentet vokser kraftigt. Aktiviteterne herfra bidrager stadig beskedent, men dog positivt, til koncernens samlede resultater.
Fokus på udviklingsaktiviteter
Harboes har i årets første tre kvartaler fortsat sine strategiske udviklingsaktiviteter inden for maltekstrakt med positivt udfald. Heriblandt samarbejder bryggeriet med andre aktører inden for drikkevareindustrien om udbygning af anvendelsen af den klare maltekstrakt. Samtidig har Harboes selv markedsført den klare malt på messer i internationale sammenhænge, men venter stadig på et egentligt gennembrud.
Bryggeriet forventer at de kommende års vækst skal skabes gennem en fortsat udbygning af den internationale platform samt på udviklingsaktiviteterne inden for maltekstrakt.
- Vi ser fortsat et meget attraktivt potentiale i den geografiske ekspansion, og den positive fremdrift i vores udviklingsaktiviteter inden for maltekstrakt - også kommercielt - understøtter vores vurdering af markedsmulighederne. Vi har et enestående engagement i virksomheden, som skaber daglige resultater - vi må blot erkende, at det tager tid at få disse til at manifestere sig på bundlinjen, lyder det fra Bernhard Griese.
Kraftig nedjustering
For hele året justerer Harboe grundet ovenstående forhold sine forventninger ned. Resultat før afskrivninger, finansielle poster og skat (EBITDA) ventes i niveauet 110 mio. kr. mod tidliegre udmeldt 130 mio. kr. Resultatet før skat ventes halveret til omkring 20 mio. kr. mod en tidligere forventning om at lande i niveauet 40 mio. kr.