23948sdkhjf

Tomex ser stort potentiale i Indien

Hele verden er en mulig markedsplads for den nordjyske fødevaregrossist, som bruger netværket til at være opdateret.
Hvor er potentialet for vækst det største?

Spørgsmålet bliver formentlig stillet i hundredevis af danske virksomheder hver dag, og Tomex Danmark A/S er ingen undtagelse.

Det særlige ved den nordjyske fødevaregrossist er bare, at svaret bogstaveligt talt kan havne alle steder i verden. For grundlægger og direktør Tom Andersen findes der nemlig kun én begrænsning i forhold til, hvor virksomheden ønsker at gøre forretninger.

- Vi handler ikke i lande eller på steder, hvor vi ikke rent fysisk tør hente vores penge, fastslår Tom Andersen med henvisning til særlige tilfælde som længevarende uro eller krige.

Læs også: Tomex: Succes med alle aktiviteter

Bortset fra den ene undtagelse er Tomex dog klar til at rykke ind ethvert sted på kloden.

- Vi tilpasser os til enhver tid de regler, der er i de lande, hvor vi opererer. Som udgangspunkt leder vi ikke efter noget, der er nemt. Vi leder efter markeder, hvor der er leverandører og kunder, som har en opgave, vi kan løse, siger Tom Andersen, som i øjeblikket har et godt øje til det indiske marked.

- Indien er selvfølgelig spændende, fordi der bor over en milliard mennesker i landet. I løbet af de seneste år er Indien blevet mindre restriktive i forhold til import af fødevarer, og så har landet en voksende middelklasse med et stigende forbrug af luksusvarer.

Tom Andersen fremhæver desuden, at Indiens infrastruktur er blevet forbedret, så landet i dag eksempelvis råder over en brugbar kølekæde, hvilket er essentielt for en virksomhed som Tomex.

Får nye idéer på messer
Det anslås, at kun cirka 30 procent af befolkningen i Indien spiser kød. Det afholder dog ikke Tomex fra at se stort potentiale i landet. Dels fordi at virksomheden også handler med andre fødevarer end kød, dels fordi markedet alligevel er stort.

- Indien er også et marked for dansk svinekød og norsk laks. Der er ganske vist mange vegetarer i Indien, men der findes stadig omkring 300 mio. indere, som spiser kød. Sammenlignet med et marked som det tyske, hvor der bor omkring 80 mio. indbyggere, er det stadig et kæmpe stort marked, understreger han.

Det er i år 25 år siden, Tom Andersen grundlagde Tomex, og ifølge direktøren findes der næppe et sted på kloden, hvor virksomheden ikke har lavet handler eller i det mindste været ude med forespørgsler. Tiderne skifter dog hele tiden, og derfor er det vigtigt at holde sig ajour med, hvor væksten bevæger sig hen.

- Vi får blandt andet idéer til nye markeder ved at deltage på messer rundt om i verden. Her snakker vi med forskellige folk, som så kan fortælle, hvad der er spændende i øjeblikket. Det starter tit med små handler, som så har udviklet sig til et stort kontaktnetværk med venner og venners venner fra hele verden, lyder opskriften på succes fra Tomex-direktøren.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079