23948sdkhjf

Rådgivning & vejledning gør forskellen i industrien

Sælger man som virksomhed et produkt, der er begrænset kendskab til indenfor industrien, så er det i høj grad korrekt rådgivning og vejledning, der er med til at være bestemmende for, om hvorvidt man får en given ordre eller ej.

En af de virksomheder, der til dagligt leverer eksempelvis flowudstyr til den farmaceutiske industri samt fødevareindustrien, er Alflow.dk. Her lagerføres alt fra pumper og ventiler til specialiserede mixere. Selvom disse er de primære omsætningsskabende produkter, så gøres der en stor dyd ud af at rådgive og vejlede kunderne indenfor valg af de rette komponenter ud fra præferencer, situation og behov.

Et højt serviceniveau er med til at sikre, at virksomheder i de respektive industrier vælger at samarbejde med en given handelsvirksomhed fremfor en anden.

Rådgivning giver ikke røde tal på bundlinjen
Rådgivning og vejledning er ikke nødvendigvis direkte omsætningsskabende. Det kan dog gøre en enorm stor forskel, når potentielle kunder skal vælge imellem tilbud på de opgaver, der er i udbud. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at man ser løbende rådgivning og et højt serviceniveau som værende omsætningsskabende på sigt fremfor blot at se det som røde tal på bundlinjen.

De forskellige industrier bliver med årene langt mere specialiserede. Det kræver i højere grad specialiserede medarbejdere, og derfor bør man som handelsvirksomhed indenfor industrien have in mente, at mange af de industrielle kunder skal rådgives og uddannes indenfor valg af komponenter.

Optimering af interne processer er med til at øge serviceniveauet
Mange virksomheder er hurtige til at kigge på, hvordan processer kan gøres smartere, når potentielle kunder henvender sig. I første omgang bør man dog kigge på optimering af de interne processer i virksomheden, da der her kan være meget at hente.

Flere og flere handelsvirksomheder vælger eksempelvis at få en hjemmeside, hvor fordele og specifikke salgsargumenter omkring de enkelte produkter, som handelsvirksomheden fører, bliver udpenslet på produktsider. Det er med til at skabe en forforståelse hos den potentielle kunde, og salgssnakken kan nu starte et andet sted, fremfor at salgsmedarbejderen skal bruge den første tid på at sætte kunden ind i det givne komponents egenskaber og fordele.

Tilstedeværelsen på nettet er vigtigere end nogensinde før
Kaster man et bredt blik på alle brancher i Danmark, så har handelsvirksomheder indenfor fødevareindustrien været relativt langsomme om at komme på nettet. Grunden skal naturligvis findes i, at salgsprocessen er markant anderledes, end den man ser indenfor eksempelvis tøjbranchen, hvor der sælges direkte til slutforbrugeren.

Handelsvirksomheder kan dog udnytte en online tilstedeværelse. Her er der rig mulighed for at gøre virksomhedens produkter endnu mere synlige ved søgninger, og der er endvidere mulighed for at give værdi til nuværende samt potentielle kunder i form af værdiskabende indhold. Vejledning via indholdet på hjemmesiden er med til at skabe autoriet på markedet, og det kan meget vel ende med at blive et indirekte omsætningsskabende aktiv for handelsvirksomheder i Danmark.

Send til en kollega

0.047