23948sdkhjf

Bliv klogere på registrering af og omkostninger for LEI-kode

Når virksomheder gerne vil handle med værdipapirer eller derivater, skal de være LEI-registreret. Det betyder, at virksomheden skal have en LEI-kode, der gør, at din virksomhed og finansielle transaktioner kan spores på globalt plan.

LEI er din sikkerhed for en gennemsigtig handel med værdipapirer, og derfor har det også været et krav for EU-lande siden slutningen af 2017 at have en LEI-kode.

Hvordan registrerer man sig i LEI?
Når man skal registrere sig, skal man kontakte en LEI-udbyder. Her er det en kæmpe fordel at vælge en udbyder, der tilbyder din virksomhed at betale i din fortrukne valuta. Udbyderen af LEI, NordLei, tilbyder kunderne i en valgfri nordisk valuta, hvilket er en kæmpe fordel for dig. Når man har valgt sin udbyder, skal man i gang med ansøgningsprocessen. Oftest vil der foreligge en brugervejledning til ansøgningen hos udbyderen, hvor det ikke tager mere end 5 minutter at udfylde, hvis man blot har de nødvendige oplysninger på ens virksomhed.

Man skal bruge oplysninger som eksempelvis navn, adresse og faktureringsoplysninger – her skal man også oplyse om ejerskab af virksomheden. Herfra tager udbyderen over, og du vil normalt modtage din LEI i løbet af 2-4 hverdage.

Hvilke omkostninger er der i forbindelse med LEI-registrering?
Der er nogle omkostninger forbundet med ansøgningen af LEI. For det første kræver udbyderen et gebyr for at behandle oprettelsen, som er et engangsgebyr. Udover dette er der et årligt gebyr, som skal betales for, at koden stadig er aktiv. Derfor skal du også aktivt hvert år gå ind og forny din LEI for at kunne opfylde EU-kravet. Derudover skal du være opmærksom på at opdatere, hvis der er ændringer i dine oplysninger på virksomheden som eksempelvis adresse eller navn.

Send til en kollega

0.062