23948sdkhjf

FUN udnytter stevias lakridssmag

Mens andre fødevareproducenter i disse dage kæmper en hård kamp for at kamuflere stevias lakridssmag, har Kavli valgt at bruge den som et aktiv i FUN-saften.
Stevia bliver fortsat mere populært blandt de danske fødevareproducenter, som dog står over for en stor udfordring, når det naturlige sødemiddel skal implementeres i kendte produkter.

Således har både Arla, Rynkeby og Is fra Skarø i den forgangne uge har fortalt, hvordan stevias bismag af lakrids har budt på udfordringer i fremstillingen af alt fra yoghurt til juice og is.

Læs også: Stevias lakridssmag udfordrer Rynkeby

Udfordringen er også kendt hos Kavli, som står bag saftserien FUN one, hvor fire varianter nu har tilsat stevia som sødemiddel.

- Det er faktisk slet ikke let, for stevia har jo den kendte lakridseftersmag, som komplicerer tingene meget. Vi har måttet sluge nogle kameler undervejs, for man kan ikke bare lige tage en hyldeblomstsaft for eksempel og skifte det konventionelle sødemiddel ud med stevia. Vi har altså skulle begynde et andet sted, se på frugt og bærkoncentraterne, og skabe nogle konstellationer, hvor der enten var plads til lakridssmagen på en naturlig måde, eller hvor de andre ingredienser overdøvede den, siger Charlotte Lerche, der er marketingschef hos Kavli.

Læs også: Arla udvider brugen af stevia

Det har med andre ord krævet mange arbejdstimer at finde frem til de rette kombinationer for folkene fra Kavli, som også har brugt hjælp udefra.

- Vi har været i gang i to år, hvor vi også har deltaget i en arbejdsgruppe hos Teknologisk Institut om alternative sødemidler med producenter fra andre dele af fødevarebranchen. Her har vi kunnet vidensdele om produktets egenskaber, og har faktisk haft rigtig meget glæde af det, siger Charlotte Lerche.

Kavlis folk arbejdede videre med stevia og fandt til sidst frem til, at steviaen fungerede bedst med de sammensatte, mere komplekse smagsvarianter, hvor den lille bismag af lakrids kunne kamufleres eller nedtones i et bredere smagsspektrum.

Det har konkret udmøntet sig i FUN one med stevia i de fire smagsvarianter Brombær/Blåbær, Hindbær/Granatæble, Guanabana/Jordbær og Guava/Lime.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109