23948sdkhjf

Danske fødevarer til Kina - hvordan?

Hvordan får man foden inden for i Kina, hvis man er dansk og hedder 3-Stjernet, Amanda Seafoods eller Isis?
Torsdag eftermiddag dannede Agro Food Park rammerne for et Kina-seminar med 140 deltagere inden for fødevarer og procesudstyr, heriblandt var bl.a. repræsentanter fra 3-stjernet, Amanda Seafoods, Varde laks og Isis.

Sammen står vi stærkest
Det kan være en uoverkommelig opgave for en mindre dansk virksomhed at få foden inden for på det enorme kinesiske marked. Og netop dette var blandt årsagerne til, at Region Midtjylland og en række samarbejdspartnere havde stablet et netværksarrangement inkl. speeddating på benene.

Region Midtjylland har i forvejen et stort fokus på initiativer, der skal udvikle fødevaresektoren – også med hensyn til et bredere Kina-samarbejde.

- Det konkrete skridt i fællesskab skal være med til at flytte noget, sagde regionsformand Bent Hansen som startskud på seminaret, hvor der bl.a. var finansieringsordninger og mulige konstellationer for samarbejde på dagsordenen.

Danmark som "brand"
Efter mødet stod det klart, at en genvej for eksponering af danske færdigvarer i Kina er Danish Showroom i Shanghai. Hvis ikke man er et kendt brand som eks. Arla og Carlsberg kan man her deltage i et fælles dansk fremstød.

- Danske fødevarer har generelt stor status i Kina, fortalte Steve Wang, chairman for Danish Showroom in Shanghai.

- Kineserne kender til Danmark via Arla, Carlsberg og H.C. Andersen og forbinder danskproducerede varer med god kvalitet og høj fødevaresikkerhed. Så det er en klar fordel at positionere sig som dansk frem for at forsøge sig som single-brand, lød hans opfordring.

Netop den mulighed faciliterer Danish Showroom i Shanghai, som ud over at være et udstillingsvindue også fungerer som mødested for erhvervslivet, hvor forskellige VIP-events skal øge eksponeringen af og kendskabet til danske fødevareprodukter. Showroomet har bl.a. aftaler med udvalgte forretningsklubber, eksklusive hoteller, butikker og fitnesscentre.

Forhandler- og distributørnetværk
Jens Møller Products har som mindre dansk virksomhed fået en anden indgang til det kinesiske marked. Lene Kibsgaard, Kvalitets- og udviklingschef i Jens Møller Products, fortalte på seminaret om, hvordan forberedelse er altafgørende, inden man tager det store skridt.

- Vi har (Jens Møller Products red.) deltaget i flere netværksture til Kina og det har været en uvurderlig investering i viden, lød Lene Kibsgaards erfaringer.

Jens Møller Products har bl.a. deltaget på en stor kinesisk messe, haft møde med agenter og mulige samarbejdspartnere samt besøgt flere kinesiske supermarkeder. Og det er på den baggrund lykkedes Caviart-producenten fra Lemvig at få etableret et forhandler- og distributørnetværk, som der nu skal arbejdes videre med.

Copyright – right to copy?
Men hvordan gør man så? Hermed følger en opsummering af talernes statements/råd om Kina:

  • I dag interessant som marked for færdigvarer, hvor det tidligere var attraktivt for outsourcing af produktion
  • Lav et ordentligt forarbejde og gør dig klart, hvad du vil i Kina
  • Sæt dig ind i kulturen
  • Husk at populære produkter i Kina ikke nødvendigvis bliver en succes i Kina
  • Husk at markedet er stort, men købekraften pr. indbygger er mindre end i Danmark
  • Husk at patentere produkter og varemærker, for mange kinesere tror copyright betyder ”right to copy”
  • Vis du mener det! Vær tilstede i Kina og tro ikke du kan udvikle forretningen "hjemmefra"
  • Netværk er en forudsætning for succes


Arrangementet var stablet på benene af Danish-Chines Business Forum, Eksportforeningen, Region Midtjylland, MIDTNET i et samarbejde med Teknologisk Institut, Aarhus Universitet, Future Food Innovation, Agro Business Park og Videncentret for Landbrug.

Find mere information på www.dcbf.dk , www.dk-foodtech.dk , www.regionmidtjylland.dk og www.midtnet.com

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094