Det dårligste år nogensinde: Blodrøde tal i Coop-regnskab
Selvom omsætningen steg med cirka 900 millioner kroner - knap to procent i forhold til 2021 - skjuler det ikke, at Coops regnskab for 2022 er blodrødt.
Fra at have præsteret 585 millioner kroner i overskud i 2021 ender 2022 ud med et underskud på svimlende 628 millioner kroner.
Det skriver Coop i en pressemeddelelse.
- Det er et utilfredsstillende resultat, som kommer efter en række gode år. Men 2022 var samtidig året, hvor vi accelererede investeringerne i vores strategi, Fremtidens Coop, der vil transformere Coop og sikre et enkelt, effektivt og vindende Coop med færre men stærkere kæder, siger Lasse Bolander, der er bestyrelsesformand i Coop.
Tre faktorer, der ifølge Coop har skabt historisk tab
- Offensive investeringer i Coop 365discount og ny IT-platform, Coop One
- En faldende forbrugertillid som følge af høj inflation og krigen i Ukraine, der har medført en markant ændring i kundernes indkøbsvaner, så der er blevet købt mindre og billigere, hvilket har ramt hele markedet og specielt Coops supermarkeder.
- Samtidig er det ikke lykkes at få de mange prisforhøjelser fra leverandørerne hjem i fuldt omfang på forbrugerpriserne, hvorfor der er realiseret en væsentlig lavere avance
Kilde: Coop
Coop lancerede i slutningen af januar en ny strategi, der skulle gøre op med koncernens negative økonomiske tendenser - blandt andet blev Irma-kæden lukket, mens også Coop.dk Mad måtte lade livet.
Coop-direktør, Kræn Østergaard Nielsen, påpeger i den sammenhæng, at den nye strategi vil have fokus på tre butikskæder - Coop, 365discount og Brugsen.
Fra otte til tre kæder
- I den nye struktur overgår Coop-koncernen til kun at omfatte tre kæder:
- Coop/Coop.dk, Coop 365discount og Brugsen
- Mod tidligere:
- Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk Mad
Kilde: Coop
Han mener, at Coop 365discount-kæden er kommet godt fra land via en "stærk kommerciel start", står det skrevet i pressemeddelelsen.
- Vi har haft en vækst i sammenlignelige butikker på 18 procent i 365 i 2022 - langt over discountmarkedet som helhed. Med sejre og topplaceringer i en lang række pris-test, kan vi konstatere, at vi har fået et langt bedre pris-image, hvilket er afgørende i discount. Så vi har et godt udgangspunkt for næste fase, hvor målet er at forsætte den høje vækst i vores omsætning og markedsandel i discount med vores grønne kæde, siger Kræn Østergaard Nielsen.
Coop-koncernen forventer - på bagkant af det ovennævnte historisk dårlige årsresultat - at 2023 bliver bedre, men at man fortsat vil være "mærkbart præget af den lave forbrugertillid".
- Med store investeringer i de tre kæder, med en topmoderne IT-platform udrullet til alle vareområder og butikker, de stærkeste egne varemærker og en offensiv satsning på ansvarlighed vil vi i de kommende år blive endnu mere attraktive for kunderne, og dermed igen vokse og vinde markedsandele, siger Coop-direktøren.