Harboe Bryggeri mister indtjening i første halvår
Harboe Bryggeri tilslutter sig nu rækken af producenter, der bliver udfordret på indtjeningen af høje og stigende priser.
Bryggeriets delårsrapport er netop offentliggjort i cvr-registret, og det viser en nedgang i indtjeningen på (driftsresultatet/ebitda) fra 68,4 millioner kroner i perioden sidste år til 27,2 millioner kroner for perioden i år.
Harboe Bryggeri kører skævt regnskabsår, og derfor viser halvårsrapporten regnskabet for maj-oktober 2022.
- Vores 2. kvartal blev præget af fortsatte udfordringer med høje priser på fremstilling og distribution af færdigvarer. Tilsvarende har vi ikke opnået tilstrækkelig dækning af de øgede omkostninger gennem salgspriserne, udtaler administrerende direktør, Søren Malling, i delårsrapporten, der fortsætter:
- Kombineret med den lavere omsætning på eksportaktiviteterne resulterer det i en lavere indtjening for kvartalet. Vi arbejder kontinuerligt med på den korte bane at få skabt balance i indtjeningen, så vi kan geare forretningen til fremtidig vækst.
Harboe Bryggeri har ellers vækstet på omsætningen i første halvår af 2022/2023, hvor nettoomsætningen er steget med 10,4 procent til 825,4 millioner i år kroner mod 746,6 millioner kroner sidste år.
Omsætningsfremgangen er især drevet af salg af alkoholiske drikkevarer i Tyskland, hvor nettoomsætningen steg med 27,7 procent, skriver Harboe Bryggeri i delårsrapporten. Væksten i omsætning har dog ikke været nok til at dække stigende inputpriser.
- Samlet set blev 1. halvår ikke som forventet, men vi tror på strategien og fastholder de planlagte strategiske tiltag for at sikre et fremtidigt fundament for vækst og indtjening, udtaler Søren Malling.
I 2. kvartal lancerede Harboe Bryggeri et nyt design af ikke-alkoholiske drikkevarer som et led i at rebrande Harboe-brandet i Danmark, hvilket forbrugerne har taget godt i mod, skriver Harboe Bryggeri i delårsrapporten.