Arlas plantebaserede Lurpak skal vurderes juridisk
Når Arla Foods efter planen næste år lancerer et plantebaseret smøralternativ som en del af Lurpak-brandet, sker det ikke uden sværdslag.
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter (LDM) vil således have undersøgt, om Arla juridisk har lov til at bruge Lurpak-brandet til det nye produkt. Det skriver Landbrugsavisen.
- Lurpak kan kun laves af dansk fløde. Lurpak er kendt fra den fjerneste afkrog i nord til den sydligste del af verden. De (Arla, red. ) har fortalt os i årevis, at de kan sælge alt det Lurpak, det skal være, og mængden af Lurpak-smør er forsvindende lille i verdenshandlen. Men det er det suverænt stærkeste brand, og kan man ikke sælge det i verden, så er det for at nasse på det. Så har man ikke gjort sit arbejde godt nok, siger LDM-formand Kjartan Poulsen til mediet.
Mælkeproducenterne henholder sig blandt andet til udtalelser fra tidligere fødevareminister Mette Gjerskov (S), der i 2012 fastslog, at "Lurpak er lig med dansk smør".
Det skete i forbindelse med, at hun dengang som fødevareminister formelt skulle godkende, at Arla overtog Lurpak-mærket fra Mejeriforeningen.