23948sdkhjf

Mindre tilbagegang til Stryhns

Stryhns mistede i 2012 væsentlig dansk omsætning, men fastholdt sin markedsandel samlet set.
Stryhns producerer og sælger årligt 25.000 tons fødevarer under mærkerne Stryhn's, Langelænder og Graasten Salater. Produkterne afsættes primært i dansk detailhandel. Kun en meget lille andel går til eksport.

Dermed er virksomheden også meget følsom over for markedsudviklingen på det danske detailmarked, og Stryhns kunne ved årets udgang melde om en samlet tilbagegang på 3 pct.

Omsætningen udgjorde i 2011 612,3 mio. kr., hvilket i 2012 blev reduceret til 574 mio. kr. Tilbagegangen henføres, i virksomhedens netop offentliggjorte regnskabsmeddelelse, primært til stigende råvare- og forbrugerpriser.

Trods den negative omsætningsudvikling, endte det samlede resultat efter skat på 5,5 mio. kr. - et resultat, der er påvirket af reguleringer fra 2011. Reelt set gik Stryhns i 2012 frem med 9,7 mio. kr. i forhold til året før. En fremgang, der er drevet af effektiviseringer og optimeringer i såvel produktion som organisation. I perioden er antallet af medarbejdere gået fra 297 til 249.

På trods af tilbagegangen har Stryhns på sine mærkevarer formået at fastholde sin samlede markedsandel. Og den position venter ledelsen at fastholde i indeværende regnskabsår, ligesom man har forventninger om at forbedre selskabets økonomiske situation trods de generelt svære rammevilkår, der hersker i detailsektoren.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093