Toppac investerer 12 millioner i vækstplan
Emballagevirksomheden Toppac er vokset 20-25 pct. årligt siden 2002. En ny stor investering skal nu bane vej for endnu større produktion i Danmark.
Virksomheden beskæftiger i dag 26 ansatte og har gennemsnitligt haft en omsætningsvækst på 20-25 pct. siden første leveår. I starten tilbød Toppac typisk standardprodukter til små og mellemstore fødevareproducenter, men i dag tæller kunderne blandt andet en af de helt store euopæiske fødevareproducenterm, Kraft Europe.
Med tiden har Toppac udviklet sin egen emballage til fødevareindustrien i forskellige størrelser, men med standardlåg. Og det har vist sig som en stor fordel at kunne masseproducere lågene og ellers være fleksibel i forhold til den øvrige produktion.
Direktøren fortæller desuden, at virksomheden fortsat har fokus på at udvikle sig til gavn for kunderne. Investeringer er et krav for, at virksomheden kan fortsætte i front, konkluderer han.
- Vi har lige sat en investering i gang for 12 millioner kroner. Vi kan have fem maskiner endnu, og de næste tre er allerede på vej. Vi er i gang med at lave en ny vækstplan. Det er, fordi vi kan se muligheder i øjeblikket, og så investerer vi. Vi har fået mange nye kunder allerede i år, udtaler han til lokalavisen.
85 procent af virksomhedens produktion går til eksport, og ud over produktionsfaciliteterne i Randers har Toppac også salgskontorer i Norge, Tyskland, Storbritannien, Schweiz og Irland.
Søren Mark Andersen fortæller afslutningsvist, at han vil arbejde benhårdt for at bevare produktion og arbejdspladser i Danmark. En indstilling, som han netop har modtaget Randers Erhvervs-og Udviklingsråds Erhvervspris 2013 for. Et skulderklap til den driftige forretningsmand, som desuden i 2008 modtog Globaliseringsprisen af Randers Erhvervs-og Udviklingsråd. I 2006, 2008 og 2009 blev virksomheden i øvrigt kåret til Gazellevirksomhed af Børsen.