23948sdkhjf

Klumme: Internettets muligheder i Kina - en salgskanal for danske virksomheder

Det bliver med jævne mellemrum nævnt i medierne – behovet for at udforme salgsstrategier som indbefatter Taobao, vigtigheden af at være aktiv på Sina Weibo osv.
Men hvad dækker disse koncepter i virkeligheden over, og hvor stor er udbredelsen af internetsalg egentlig?

Internettets udbredelse og de kinesiske internetforbrugere
Ved starten af det nye århundrede havde i omegnen af 20 millioner kinesere adgang til internettet. I dag, 13 år senere, er dette tal vokset til over 564 millioner, hvilket svarer til antallet af europæiske og amerikanske forbrugere tilsammen. Det kan jo nok få et par øjenbryn til at hæve sig en smule, men i Kina svarer det ”kun” til cirka 42 procent af landets befolkning.

Internettets udbredelse stiger stadig. I 2012 kom 50,9 millioner nye brugere til. Den største tilstrømning finder på nuværende tidspunkt sted i Kinas fattigere landdistrikter via mobiltelefoners internetopkobling. For bønder er det eksempelvis muligheden for at tjekke vejrudsigten, der lokker.

Kinesernes brug af internettet spænder i dag over mange forskellige services. Der bliver spillet spil, lyttet til musik og i stigende grad foretaget handel både i markedet for business-to-business og business-to-consumer. I 2012 udgjorde online-transaktioner en værdi på 190 mia. dollars. En stigning på 67 procent i forhold til 2011.

I følge China Internet Network Information Center’s (CNNIC) årlige rapport steg antallet af kinesiske online-shoppere i 2012 til 242 millioner - en stigning på 24,8 procent i forhold til 2011. Yderligere er det værd at bide mærke i antallet af brugere, som benytter sig af mikro-blogging. Her kom der godt 59 millioner nye brugere til i 2012, hvilket gav et samlet antal på 309 millioner brugere.

Kina er i dag verdens andet største marked for e-handel og forventes af eksperter at overhale det amerikanske i løbet af 2013. Det er derfor ikke uden grund, at interessen for de kinesiske forbrugere er stor. Med udsigt til en eksplosiv voksende middelklasse med flere penge mellem hænderne er mulighederne for salg af diverse udenlandske produkter og services i den grad til stede.

Men hvis vi nu et øjeblik falder ned på jorden igen og kigger os om, hvad er det så danske virksomheder kan bruge disse tal til? Hvad er det for strategiske overvejelser, som danske virksomheder skal gøre sig, når det kommer til at få skabt et fodfæste på det kinesiske marked? Det er her, at internettets mange platforme for e-handel spiller ind.

DI –Asia Base’s mini-parlør
Størstedelen af de kinesiske forbrugeres online-køb går igennem Alibaba Group. Virksomheden ejer de to forbundne internetplatforme Taobao, hvor handlen går fra forbruger til forbruger, og T-mall /Tianmao, hvor handlen går fra forretning til forbruger. En stor del af e-handlen er bygget op omkring forbrugernes egne anmeldelser af købte produkter, hvilket er med at skabe en form for tillid, eller det modsatte, til de respektive forhandlere.

Køb foretaget via de to platforme tilsammen beløb sig 2012 til en værdi på 170 mia. dollars - altså rundt regnet 90 procent at det samlede markedet for e-handel. Ifølge nyhedsmediet Caixin modtog de to e-platforme i samme periode gennemsnitlig 12 millioner ordrer om dagen. For at hamle op med de kinesiske forbrugeres købelyst annoncerede Alibaba i slut maj det seneste skud på stammen; etableringen af eget logistiknetværk. Netværket skal sikre korte leveringsfrister og skal på dage som den 11. november – Kinas årlige net-shopping dag / Tianmao Day kunne kapere 78 millioner ordremodtagelser og forsendelser.

E-handlens alternative salgsmuligheder i Kina har allerede fået internationale virksomheder som Nike og Microsoft til at etablere internet ”flagship”-butikker på Tmall. Og i følge CNNC’s rapport er der god grund til at følge strømmen, hvis man vil kapre de kinesiske forbrugere.

I andet halvår af 2012 købte 12 millioner kinesiske forbrugere udenlandske produkter, heraf foregik 60 procent af købene via kinesiske e-handelsplatforme – en indikator på, at udenlandsk producerede varer bestemt har fanget kinesiske forbrugeres opmærksomhed.

En bemærkelsesværdig faktor her er, at mere end 40 procent af de kinesiske online shoppere anvendte deres mobil til at lokalisere deres køb, og at godt 42 procent af disse før deres køb havde set en reklame eller reference til produktet via de sociale medier.

Lær dit kundesegment af kende - Sina Weibo
De færreste danske virksomheder har et budget, der tillader markedsføring via billboards og magasiner, men med de sociale mediers udbredelse og indflydelse i Kina findes der måder, hvorpå branding og kendskab til potentielle kundesegmenter kan opnås.

Mikrobloggen Sina Weibo er i dag et af de mest benyttede sociale medier i Kina og er med over 500 mio. registrerede forbrugere et medie, der benyttes af forbrugere såvel som virksomheder til at lære hinanden at kende. Via Sina Weibo kan de kinesiske forbrugere ikke kun lære produktet at kende ved navn, men også dets anvendelsesmuligheder. Der kan på sin vis skabes et bånd af tillid til produktet, en værdi som er alfa og omega på det kinesiske marked.

Tilliden kan dog hurtigt lide et knæk, hvis blogindslag mm. ikke administreres korrekt. Antallet af fødevareskandaler spreder sig eksempelvis som ringe i vandet med kinesernes ivrige blogindslag. Indtil videre findes Sina Weibo kun i en kinesisk udgave (selvom der i kulisserne arbejdes på en engelsk udgave), og det kræver derfor tilstedeværelse og lokale kompetencer at kunne udnytte Sina Webos fulde potentiale. Glen Mikkelsen, general manager for DI-Asia Base i Shanghai uddyber.

- Man må erkende, at man ikke kan tænke eller eksekvere markedsføring af danske forbrugsgoder til Kina i Danmark. Udover at være yderst ressourcekrævende i forhold til management tid, så er det ultimativt uacceptabelt for danske virksomheder at styre sine Kina-aktiviteter fra Danmark. Såvel kommerciel som administrativt opstår der hele tiden situationer, hvor din fysiske tilstedeværelse er påkrævet. Både for at du kan tænke markedet, og for at du kan agere i det.

En salgsstrategi der kan omfavne e-handel i Kina
At inkorporere e-handel og markedsføring via sociale medier i sin virksomheds vækststrategi kan være lidt af en mundfuld. Mulighederne er store på det kinesiske marked, men kan desuden også føre til en del spørgsmålstegn og frustration over forskellene mellem dansk og kinesisk forretningskultur. For danske virksomheder, der søger mulighederne i Kina, har DI-Asia Base udviklet konceptet ”Own Man In China”. Med din egen kinesiske kollega huset i DIAB’s lokaler kan din virksomhed i sikre rammer og tilgang til rutineret dansk management få skabt et fodfæste på det kinesiske marked.

Kilde: DI Asia Base - http://di.dk/dibd/globalekontorer/kina/P...

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093