Danskerne vilde med proteinrige fødevarer
Efter løbeturen, under slankekuren eller som supplement til styrketræningen. Mange danskere efterspørger proteinrige fødevarer, viser en ny analyse fra Arla.
Samtidig er salget af meget proteinrige fødevarer som for eksempel hytteost og skyr strøget i vejret det seneste år. Det fortæller Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.
- Vi oplever en markant øget interesse for fedtfattige og proteinrige mejeriprodukter. Vores salg af skyr, der indeholder 11 g protein per 100 g, er i dag cirka tre gange så stort som for bare et år siden. Samtidig har vi inden for en kort periode lanceret en række nye proteinholdige produkter som vores nye proteinmælk, der skal imødekomme danskernes øgede efterspørgsel på mere protein, siger han.
En proteinrig diæt er af flere ernæringseksperter blevet udråbt til den nye sundhedstrend, hvor de proteinrige fødevarer er blevet hyldet for deres mættende og muskelopbyggende egenskaber. Analysen viser da også, at mange yngre danskere er på udkig efter fødevarer med højt proteinindhold i forbindelse med motion.
Gitte Gross, der er bromatolog og afdelingschef på DTU Fødevareinstituttet, peger på, at flere nye kosttendenser har sat protein på radaren hos danskerne.
- Både blandt forskere og kosteksperter, lægmænd og i medierne har der gennem lang tid været meget fokus på protein. Protein-trenden har derfor ramt en bred målgruppe i befolkningen. Mange mænd har taget budskaberne i den såkaldte ”stenalderkur” til sig, der indeholder rigtig meget kød. Kvinderne hælder formentlig mere til kure som fx ”Danmarks bedste kur”, der foruden kød og fisk også indeholder magre mælkeprodukter, mange grøntsager og fuldkorn, siger Gitte Gross.
Hun opfordrer dog til ikke at fokusere ensidigt på enkelte fødevarer eller næringsstoffer.
- Som i alle andre sammenhænge er det vigtigt at spise varieret. Kroppen har brug for alle typer af næringsstoffer, og det får den bedst gennem alle de forskelige grupper af fødevarer, siger Gitte Gross.
Den øgede efterspørgsel på proteinrige produkter har indtil videre resulteret i, at Arla har lanceret to nye produkter med tilsat protein dette forår: Matilde Kakao Sport med 40% ekstra protein og Cultura Mælk med 50% ekstra protein.
Begge produkter er særligt tiltænkt forbrugere, der har et aktivt liv og dyrker meget motion, samt forbrugere, der har fokus på vedligeholdelse af muskelmasse.