Papirregnskaber gælder ikke længere
Nu skal der indberettes digitalt for at overholde lovens krav til årsrapporten.
Virksomhederne skal istedet indberette via Erhvervsstyrelsens digitale indberetningsløsning Regnskab 2.0 på virk.dk. Hvis en virksomhed har indsendt en årsrapport på papir, er der ikke afleveret gyldigt regnskab – heller ikke selvom virksomheden har overholdt loven og indsendelsesfrister.
Vigtigt at reagere på rykkere
Erhvervsstyrelsen vil i disse tilfælde sende et returbrev med en frist på fire uger til at indberette årsrapporten digitalt. Hvis virksomheden efter udløbet af denne frist stadig ikke har indberettet årsrapporten digitalt, sender Erhvervsstyrelsen endnu et brev til virksomheden med krav om digital indberetning af årsrapporten. Brevet angiver også indsendelsesfristerne.
Reagerer virksomheden ikke på de angivne frister i brevet, kan virksomhedens ledelse blive pålagt en afgift eller i sidste ende blive tvangsopløst. Derfor er det meget vigtigt, at virksomheden er opmærksom på kravet om digital indberetning og reagerer på rykkere fra styrelsen.
- I Erhvervsstyrelsen arbejder vi for at gøre overgangen til digitale regnskaber så smidig og problemfri som muligt. Vi opfordrer derfor alle virksomheder, der oplever problemer eller har spørgsmål til at kontakte styrelsen så hurtigt som muligt, skriver Erhvervsstyrelsen i en pressemeddelelse.