23948sdkhjf

Trods bump på vejen: Cola-iværksætter fortsætter væksten

Hvis nogen skulle tro, at der findes en lige iværksætter-vej til det helt store salg af den gode produkt-ide, er det vist modbevist temmelig mange gange.

I praksis har vejen vist sig været mere bulet og bumpet for de fleste.

Men for cola-iværksætteren Bruun Kola i Horsens er et mål om et salg på 400.000 flasker i 2026 stadig intakt her et år efter, at det blev annonceret i Food Supply.

Læs også Nu går jysk cola-iværksætter efter at sælge 400.000 flasker (food-supply.dk)

- Vi satser stadig på at ramme de 400.000 solgte flasker i 2026. Forhåbentlig flere. Det går den rigtige vej, men der er stadig lang vej endnu, siger stifter og medejer Anders Bruun Rasmussen.

- Vi bruger en masse tid på projektet, fordi vi tror på, at det kan blive til noget. Vi har fået investorer ombord - og snakker med flere, som måske gerne vil med. Men det er svært at værdisætte sådan noget, der beror på potentiale, siger han.

Anders Bruun begyndte at eksperimentere med at lave sin egen cola i 2015, og nu satser han på at få cola-eventyret op at flyve for alvor.

Efter en meget spæd start når produktionen i år at runde 100.000 flasker, der bliver tappet 36.000 ad gangen hos Skanderborg Bryghus.

Volumen og kendskab skal boostes

- Vi drømmer om at komme op og producere mange flere flasker ad gangen, for så kan vi også gøre noget ved prisen, siger han.

De stigende omkostninger i produktionen, som har ramt mange virksomheder det sidste par år, har også ramt Bruun Kola hårdt - og det har gjort det sværere at afsætte de to cola-varianter, hvoraf den ene er sukkerfri.

Iværksættervirksomheden har måttet udskyde et mål om at gå i plus. Det bliver ikke i år, så nu skal det i stedet lykkes i 2024.

- Det, vi søger nu, er i høj grad volumen. Om det så bliver i detailhandlen, i supermarkedskæder, burgerkæder eller kaffebarer. Der er mange muligheder, mener Anders Bruun Rasmussen.

Han har undervejs måttet erkende, at kendskabet til Bruun Kola er temmelig begrænset.

- Vi skal bruge rigtigt mange kræfter på at fortælle folk, at vi er der. Og selv om du har den helt specielle og fantastiske forhandler i en by, så er der bare rigtigt mange mennesker i byen, som bare ikke handler - eller går på cafe - lige der. Så kendskabsgraden skal op - og endda meget op, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14