Økologisk optimisme efter svære år: - Det er lykkes at vende udviklingen
De europæiske forbrugere har igen fået smag for at bruge penge på god dyrevelfærd og økologisk kød. I de første seks måneder af regnskabsåret stiger Frilands omsætning én procent til 484 mio. kr. Det oplyser Danish Crown, der ejer Friland, i en pressemeddelelse.
- Det er lykkes at vende udviklingen i takt med, at inflationen er faldet. Vi har øget vores salg af økologiske produkter i både Danmark og på flere af vores eksportmarkeder, så jeg vil betegne vores resultat som okay, fordi vi har evnet at få løftet både priserne og vores udnyttelsesprocent, som er de parametre, vi selv er herrer over, siger administrerende direktør i Friland, Søren Tinggaard.
Særligt Frilands økologiske leverandører har været udfordret af flere svære år med meget høje omkostninger i produktionen. Det har også smittet af på de leverancer af dyr, som de økologiske producenter har sendt til Friland.
Det betyder, at Friland har modtaget 13 procent færre kilo af økologisk gris. Leverancen af økologiske kreaturer falder med fem procent i kilo, mens der i regnskabsårets første seks måneder er leveret 10 procent flere kilo til konceptet Frilandsgris.
- Vi er stadig udfordrede af, at flere leverandører har trådt på bremsen og skruet ned for produktionen. Omkostningerne til især foder har været høje de seneste to år, og de priser, vi har kunnet hjembringe fra markederne, hvor forbrugerne har været ramt af inflation, har ikke været helt høje nok til at skabe positive resultater hos alle leverandører. Derfor skal vi løfte indtjeningen yderligere, så vi kan sikre, at det er en bæredygtig forretning at levere dyr til Friland, siger Søren Tinggaard.
Udviklingen vender
I 2023 var de økologiske fødevarer og særligt økologisk kød ramt af en vigende efterspørgsel fra de danske forbrugere. I 2023 faldt salget af økologisk kød i Danmark med 14 procent, viser tal fra Danmarks Statistik.
Den udvikling synes dog at være på vej til at rette sig. Målt på omsætning er Frilands salg af økologisk gris og Frilandsgris til de danske detailkæder steget med fem procent i forhold til samme periode i 2022/23.
- Efterspørgslen på vores koncepter har været god og er fortsat stigende i Nordeuropa. Vi kan se, at forbrugerne er på vej tilbage, men der mangler stadig en del, før økologien er tilbage til på det niveau, vi så for bare tre år siden, siger Søren Tinggaard.
Hos Group CEO i Danish Crown, Jais Valeur, er der tilfredshed med, at udviklingen i Friland igen er på vej frem.
- Jeg glæder mig over, at de danske forbrugere igen vælger produkter fra Friland efter et par svære år. Vores tro på økologien er uændret, og vi kæmper sammen med vores andelsejere om at sætte mere skub i udviklingen af markedet, siger Jais Valeur.