Hytteosten er gået viralt - og det giver travlhed hos mejerierne
Et dansk-norsk boom i salget af hytteost?
Det norske medie NRK kunne i sidste måned berette om den norske mejerigigant Tine, der har måttet ansætte fire nye medarbejdere. Mejeriet salg af hytteost er steget med 35 procent, og samme tendens går igen herhjemme kunne Arla i går fortælle til DR.
- Der er klart en stigende tendens i salget af hytteost i Danmark. Dog ikke på samme niveau endnu, som vi hører om fra Norge, men vi tror på, at interessen stiger, fortalte Tanja Bang Udengaard, senior category and brand manager hos Arla.
Hytteostsalget i Danmark har været 18 procent højere det seneste år, sammenlignet med året før, og 32 procent højere de seneste 12 uger sammenlignet med de samme 12 uger sidste år.
Og hvorfor så det? Som så mange andre madtrends de seneste år, så peger pilen mod de sociale medier. NRK skriver, at hytteost optræder i 93 millioner videoer på TikTok, og hashtagget #cottagecheese byder på et væld af virale opskrifter.
Det er en udvikling de godt kan nikke genkendende til hos Mammen Mejerierne.
- Vi har den seneste tid oplevet en øget efterspørgsel på hytteost på det danske marked. Vi eksporterer allerede til Finland og interessen fra andre lande i Norden er overraskende stor i øjeblikket, siger Lars Staunsbæk, direktør og ejer af Mammen Mejerierne, i en pressemeddelelse..
Mammen Mejeriernes hytteost i ”Mammen”-mærket, står fast på hylden i alle Rema 1000, Netto og Lidl butikker og derudover leverer mejerivirksomheden hytteost til mange detail-kæders private label mærker.
Salget er mere end fordoblet i år sammenlignet med 2023 og det er noget der vækker stor begejstring og giver lidt sommertravlhed på Mammen Mejeri, hvor hytteosten produceres.
I Mammen arbejdes der i øjeblikket med forskellige nye varianter af hytteost.
Der er her tale om hytteost med forskellige smagstilsætninger og med ”topping” som f.eks. havreknas, så den proteinrige hytteost kan nydes på farten.
I slutningen af juni kunne den første variant, hytteost med vanilje og havreknas, spottes på supermarkedshylden og senere testes nye varianter med Ananas og med Blåbær og chia-frø.
- Vi følger udviklingen tæt og vores produktion står klar til at tage de mængder ind der skulle være efterspørgsel på, lyder det fra udviklingschef og medejer, Peter Staunsbæk.