23948sdkhjf

SuperBrugsen tjener millioner på lokale specialiteter

På et halvt år har 200 ud af 230 butikker fået lokalt producerede varer på hylderne, og omsætningen nærmer sig hastigt 100 millioner kroner.
Danskerne vil i stigende omfang købe varer fra deres eget lokalområde i deres supermarked. Det viser erfaringer fra de første 6 måneder med lokale varer i SuperBrugsen.

I foråret indledte kæden en jagt på varer, der blev produceret i de enkelte butikkers nærområde. Siden er det strømmet ind med nye varer i butikker over hele Danmark.

Status er, at 200 af de 230 SuperBrugser nu har en eller flere lokale varer. 80 procent har to eller flere. Og mange flere er på vej.

- Vi nærmer os et salg på en million kr. om ugen af de lokale specialiteter. Det bekræfter os i, at vi har ramt en tendens i tiden, hvor vi som forbrugere søger mod det nære, det autentiske og fællesskabet, siger kædedirektør Michael Løve, SuperBrugsen.

Han forventer, at omsætningen passerer 100 millioner kr., når det er udbygget yderligere i det kommende år.

- Vi har ikke sat initiativet i gang, fordi vi forventer, at det i sig selv bliver en god forretning. Vi har gjort det, fordi vi har en ambition om at øge interessen for kvalitetsvarer i lokalområdet af flere årsager. Først og fremmest fordi vi ser det som en del af vores rolle at styrke lokalsamfundet. Dernæst fordi vi tror det øger interessen for god mad, ligesom det øger bevidstheden hvor den kommer fra og hvordan den er blevet produceret, siger Michael Løve.

En undersøgelse fra Coop Analyse viser, at der er en stærk statistisk sammenhæng mellem det at vælge lokale varer og det at foretage grønne og bæredygtige valg i hverdagen, f.eks. siger 60 procent af de forbrugere, som køber lokale varer, at de også køber også økologisk. Blandt forbrugere, som ikke køber lokalt, køber kun 22 procent økologisk.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094