Ardo øjner USA-boom
EU og USA forhandler i disse dage om en samhandelsaftale, der kan øge dansk eksport med 27 milliarder kroner. Grøntsags-virksomheden Ardo står på spring.
For fødevarevirksomheden Ardo A/S, der bl.a. producerer retter baseret på grøntsager, er USA virksomhedens vigtigste eksportmarked næst efter Tyskland. Og adm. direktør Carsten Aalund kan sagtens se fidusen i at fjerne toldsatserne.
- Vi er akkurat gået ind på markedet for økologi, som ser meget lovende ud i USA. Og det er klart at jo dyrere et produkt, der er tale om, jo flere besparelser kan vi også hente, når toldsatser og andre handelsomkostninger bliver mindre, siger Carsten Aalund.
Først svært og så let
Ardos fabrikker i Danmark har så sent som i sidste uge haft besøg af de amerikanske fødevaremyndigheder, så virksomheden kender kun alt for godt til det at skulle leve op til amerikanske standarder. Men ti år på markedet har lært virksomheden et og andet:
- Man skal være forberedt på, at det i begyndelsen tager meget lang tid at få godkendt sine produkter derovre. Men når man først er kommet rigtig i gang, så går eksporten også meget lettere end i mange andre oversøiske lande, siger Carsten Aalund.
Fakta
USA er Danmarks tredjestørste eksportmarked og amerikanerne købte danske varer og tjenesteydelser for knap 100 mia. kr. i 2012.
Eksporten til USA er siden 2005 vokset med 44 pct., hvor EU’s eksport til USA i samme periode er vokset med 20 pct.
Toldsatser udgør i dag mellem 3-4 pct. af den årlige samhandel på knap 6.000 mia. kr. (Kilde DI)
USA er Danmarks tredjestørste eksportmarked og amerikanerne købte danske varer og tjenesteydelser for knap 100 mia. kr. i 2012.
Eksporten til USA er siden 2005 vokset med 44 pct., hvor EU’s eksport til USA i samme periode er vokset med 20 pct.
Toldsatser udgør i dag mellem 3-4 pct. af den årlige samhandel på knap 6.000 mia. kr. (Kilde DI)
Kilde: DI