Mangler hundredetusinder hvert år: - Vi vil meget gerne vil have kasserne hjem
Traditionen tro er mejerigiganten Arla Foods også i år gået på jagt efter selskabets karakteristiske grønne mælkekasser.
Den aktuelle indsamlingskampagne løber frem til årsskiftet - og Arla lokker med fem kr. per afleveret kasse, der går til et godt formål: Arla-fonden, der arbejder for at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og mere bæredygtige madvaner.
Mælkekassernes levetid er estimeret til 20 år, men alligevel producerer Arla hvert år 250.000 nye som erstatning for slidte og forsvundne kasser.
- Når man bevæger sig rundt i både institutioner, hos familie og venner eller ser på de knallerter, der kører forbi, er det tydeligt at rigtig mange, der er glade for at bruge Arlas ikoniske grønne mælkekasser. Det kan jeg som direktør for Arla Danmark godt føle mig lidt stolt over. Men det ændrer ikke ved, at vi meget gerne vil have mælkekasserne hjem, så Arla kan bruge dem igen. Det er klart det bedste for miljøet, og derfor håber jeg, at alle danskere vil kigge en ekstra gang på loftet og i garagen for at se, om der skulle stå en mælkekasse eller to, som kan afleveres, siger administrerende direktør for Arla Danmark, Henrik Lilballe Hansen i en pressemeddelelse.
Antallet af indsamlede kasser har hidtil langt fra kunnet matche hele behovet for nye mælkekasser.
- Det er tredje år vi samler ind til Arla Fonden, og vi har de andre to år samlet mellem 35-50.000 mælkekasser ind, fortæller Susie Munk Jensen, som er PR og communications manager hos Arla i Danmark.