Alle skal lære af de bedste i Arla
Det handler om at finde den rette balance mellem overordnet ledelse og intern erfaringsudvekling for Arla, som i disse år arbejder med at ændre på virksomhedens kultur.
Ordene tilhører Henrik Bak, vice president i Global Supply Chain Efficiency hos Arla. Han har siden 2009 arbejdet aktivt med at udrulle forretningsfilosofien lean på samtlige Arlas mejerier i Danmark, og godt halvvejs gennem processen kan han gøre status over arbejdet, som har krævet ændringer i flere rutiner og vaner.
Ifølge Henrik Bak har det især været vigtigt at ændre ved de ansattes tankesæt, så motivationen til at komme med gode idéer kommer fra dem selv og ikke kun oppefra.
- Vi er en stor virksomhed, hvilket vil sige, at vi har mange hjerner ansat. Og det er altså lidt mere spændende, når man føler, at man er med til at lave noget i fællesskab, siger Henrik Bak og tilføjer:
- Lederne skal være med og gå foran, men de skal også lade de øvrige ansatte komme til. Hvis du er vant til altid at gå foran, er det en ny verden at komme ind i, og derfor har vi også meget fokus på tankerne omkring forandringsledelse.
Best practice som et åbent katalog
I produktionen er det vigtigt, at de ansatte har øje for andet end det overordnede formål i Arla, som er at give mælkebønderne de bedste priser. Derfor opstiller Arla en række mindre delmål, som samtidig giver mulighed for, at de små succeser kan fejres undervejs.
- Hvis du ønsker at skabe motiverede medarbejdere, så skal du huske at fejre dine successer engang imellem. Det dur ikke, hvis man udelukkende har mål, som det tager 22 år at opnå, konstaterer Henrik Bak.
På ledelsesplan arbejder Arla dog på en lidt længere bane, hvilket blandt andet kommer til udtryk med den såkaldte ”Arla Foods Strategy 2017”, som skal give besparelser for 2,5 mia. kr. inden udgangen af 2015.
Et af midlerne er den fortsatte udrulning af lean, mens der i de kommende år også skal fokuseres yderligere på intern erfaringsudveksling, så mejerigigantens iboende kompetencer udnyttes mest optimalt.
- Vi arbejder med benchmarking, hvor vi sammenligner på tværs af mejerierne for at finde ud af, hvem der gør de forskellige ting bedst. Resultatet er best practice, der fungerer som et åbent katalog i Arla, hvor de andre i organisationen kan læse med. Desuden handler det med om at skabe netværk, som eksempelvis vedligeholdelsesfolkene på tværs af organisationen har mulighed for at snakke sammen, siger Henrik Bak.
Fakta: Arlas værdier i Strategi 2017
I Arla bygger vi vores værdier på en ambition om at skabe ét globalt Arla. En central del af vores værdier er vores karakter: Lead – Sense – Create. Vi stræber efter at tage lederskab. Vi har fornemmelse for verden omkring os. Vi har en innovativ kultur.
Lead – Sense – Create skal kendetegne os i alt, hvad vi gør og siger, og derfor har vi indarbejdet dem i vores daglige arbejde. Med en fælles karakter kan vi opnå de mål, som ligger i mission, vision og strategi. Jo stærkere vores fælles karakter er, jo bedre bliver vi til at levere resultater. Det handler om, hvordan vi hele tiden stræber efter det højest mulige potentiale.
LEAD handler om at tage føringen – at indtage førersædet i alle handlinger. Det handler om at brænde for det, vi gør, at gå efter førertrøjen og se det størst mulige potentiale i medarbejderne, forretningen og vores samarbejde med andre.
SENSE handler om at have føling med medarbejderne, forbrugerne og verden omkring os. Det handler om at udvise integritet, at have et åbent sind, at kunne se muligheder og potentiale i medarbejderne, forretningen og vores samarbejde med andre.
CREATE handler om at udvikle og være nyskabende i opbygningen af kvalifikationer, produkter og markedsrelationer. Det handler om at skabe og udvikle det størst mulige potentiale i medarbejderne, forretningen og vores samarbejde med andre.
(Kilde: Arla)
I Arla bygger vi vores værdier på en ambition om at skabe ét globalt Arla. En central del af vores værdier er vores karakter: Lead – Sense – Create. Vi stræber efter at tage lederskab. Vi har fornemmelse for verden omkring os. Vi har en innovativ kultur.
Lead – Sense – Create skal kendetegne os i alt, hvad vi gør og siger, og derfor har vi indarbejdet dem i vores daglige arbejde. Med en fælles karakter kan vi opnå de mål, som ligger i mission, vision og strategi. Jo stærkere vores fælles karakter er, jo bedre bliver vi til at levere resultater. Det handler om, hvordan vi hele tiden stræber efter det højest mulige potentiale.
LEAD handler om at tage føringen – at indtage førersædet i alle handlinger. Det handler om at brænde for det, vi gør, at gå efter førertrøjen og se det størst mulige potentiale i medarbejderne, forretningen og vores samarbejde med andre.
SENSE handler om at have føling med medarbejderne, forbrugerne og verden omkring os. Det handler om at udvise integritet, at have et åbent sind, at kunne se muligheder og potentiale i medarbejderne, forretningen og vores samarbejde med andre.
CREATE handler om at udvikle og være nyskabende i opbygningen af kvalifikationer, produkter og markedsrelationer. Det handler om at skabe og udvikle det størst mulige potentiale i medarbejderne, forretningen og vores samarbejde med andre.
(Kilde: Arla)
Artiklen er en del af temaet Virksomhedskultur.