Arla-oste i landets kantiner
Arla Foodservice udvider salget af udvalgte oste fra Unika-serien til landets restaurations- og kantinebranche.
Fokus på kvalitet og danske fødevarer
Afdelingsdirektør for Jyske Banks kantiner Gorm F. Truelsen er en dem, der i flere år har arbejdet på at hæve kvaliteten af fødevarerne i kantinen.
- Vi har igennem de seneste år haft et stort fokus på at hæve kvaliteten af den mad, vi serverer for vores mange daglige gæster. I dag har vi derfor mere økologi i vores køkken end for få år tilbage, og vi serverer langt flere danske kvalitetsfødevarer, end vi gjorde tidligere. Og især vores fokus på danske råvarer og fødevarer sætter vores gæster stor pris på, fortæller han.
Også når det kommer til ostebordet i Jyske Banks kantiner, er der sket et kvalitetsløft. Og Gorm F. Truelsen kan derfor godt forestille sig, at der i fremtiden også vil blive stillet en Unika ost frem på ostebuffeten.
- Vi vil meget gerne servere danske kvalitetsoste, så det er bestemt muligt, at vi skal prøve nogle af Unika ostene af i den nærmeste fremtid, siger han.
Inspiration fra Det Nye Nordiske Køkken
Det stigende fokus på lokale fødevarer hænger tæt sammen med hele tankesættet omkring Det Nye Nordiske Køkken. I arbejdet med Unika ostene har man også hentet inspiration i manifestet bag Det Nye Nordiske Køkken, fortæller Premium Director i Arla Dorte Ruby.
- Arla Unika-konceptet blev i sin tid udviklet med tanke på Det Nye Nordiske Køkken og på, at Unika ostene skal afspejle det, vi danskere forbinder med vores region. Hver enkelt ost tager således afsæt i et stykke særligt natur og er forbundet med regionens lokale historie og kultur, fortæller hun.
Fakta om Arla UnikaArla Unika startede som et innovationsprojekt, hvor nogle af Danmarks dygtigste kokke engagerede sig i at udvikle og teste håndlavede premium-oste i samarbejde med Arla. I dag er der stadig tale om et kokkesamarbejde, og fokus er fortsat på at udvikle nye premium-oste forankret i et særligt stykke dansk natur. Unika-ostene har vundet den prestigefyldte internationale konkurrence ”Dairy Innovation Awards 2013”.
Opskaleringen af produktionen betyder, at udvalgte Unika oste nu kan produceres i lidt større mængder end det først var planen. I første omgang er 7 Unika-oste færdigudviklet og klar til salg til kantiner og restauranter landet over gennem Arla Foodservice. Da der stadig er tale om håndarbejde gennem hele modningsprocessen, bliver de 7 udvalgte oste dog stadig kun produceret i et begrænset antal. Og sådan vil det blive ved med at være, for det er hele konceptet bag Arla Unika.
Opskaleringen af produktionen betyder, at udvalgte Unika oste nu kan produceres i lidt større mængder end det først var planen. I første omgang er 7 Unika-oste færdigudviklet og klar til salg til kantiner og restauranter landet over gennem Arla Foodservice. Da der stadig er tale om håndarbejde gennem hele modningsprocessen, bliver de 7 udvalgte oste dog stadig kun produceret i et begrænset antal. Og sådan vil det blive ved med at være, for det er hele konceptet bag Arla Unika.