Kvickly får sporbarhed på bøffer
Coop ruller i disse dage et helt nyt oksekøds-koncept ud i sine 78 Kvickly-butikker, hvor det er muligt for forbrugerne at spore det danske kødkvæg helt tilbage til landmanden.
- Det er helt fantastisk! Med Foodtag får vi en gennemskuelighed, der gør det muligt for forbrugeren at spore kødet hele vejen baglæns i produktionskæden. Det giver en ærlighed i forhold til fødevarernes oprindelse, som vi sætter stor pris på i Coop, forklarer Remi Wideking, der er junior kategorichef i Coop Danmark A/S.
Han fortsætter:
- Rent lovgivningsmæssigt skal vi jo kunne spore fødevarerne et skridt baglæns, og ved at ”gå baglæns” i produktionskæden kan man spore fødevaren hele vejen tilbage til producenten. Men det er ikke noget, forbrugerne har haft adgang til. Med Foodtag er det blevet nemt for den enkelte forbruger at tjekke, hvor
bøffen kommer fra.
Følg bøffen på hjemmesiden
Sporbarheds-løsningen Foodtag, der er udviklet af Lyngsoe Systems i samarbejde med Nordjysk Fødevare Netværk, er en løsning, der sammenkobler en lang række data: Den enkelte kos CPR-nummer – kaldet CHR-nummer – tastes ind i den centrale database ude hos landmanden, og fra det øjeblik koen bliver kørt til slagtning, registreres det i databasen, hver eneste gang kødet bliver håndteret. Informationerne bliver samlet på en overskuelig hjemmeside, og det betyder, at man som forbruger kan følge bøffens vej fra mark til middagsbord.
- I praksis foregår det på den måde, at når man køber en bøf i Kvickly, er der en unik otte-cifret kode på indpakningen eller på en vedlagt seddel. Lidt ligesom et telefonnummer eller en nummerplade. Det nummer taster du ind på Foodtags hjemmeside, og her vil du kunne følge bøffen tilbage – og eksempelvis se, hvor længe den har hængt og modnet. Du kan også læse lidt om den gård, koen kommer fra, forklarer chefkonsulent Henrik Bunkenborg, Lyngsoe Systems A/S.
Han fortsætter:
- For os er det naturligvis en blåstempling af vores sporbarhedsløsning Foodtag, at Coop har valgt at tage den ind i Kvickly-butikkerne i forbindelse med, at man har fået dansk kødkvæg på hylderne.
I Coop er Remi Wideking spændt på, hvordan forbrugerne tager imod den nye mulighed for selv at spore deres fødevarer.
- Bliver det en succes, vil vi da overveje muligheden for at brede sporbarhedsløsninger ud til andre typer fødevarer, slutter han.