Tomex vil hente væksten indefra
Vi skal blive endnu bedre til at gøre de ting, vi er gode til, lyder filosofien fra Tomex, som har ambitioner om at hente den fremtidige vækst med interne forbedringer.
Det siger grundlægger og adm. direktør Tom Andersen til Food Supply oven på et par år, hvor Tomex har brugt de globale, økonomiske kriser offensivt til blandt andet at åbne en ny forretning i Serbien, ligesom et datterselskab med fokus på detailhandlen og eget fødevarebrand, Smilla Food, er blevet etableret.
Tomex-koncernen består derfor i dag af en stor håndfuld dattervirksomheder foruden en række filialer forskellige steder i verden. Endelig er Tomex til stede med salgskontorer i både Argentina, Makedonien, Serbien, Polen, Ungarn, Sverige, USA, Filippinerne, Den Dominikanske Republik, Colombia, Kina og Vietnam, og det skal udnyttes endnu bedre internt.
- Efter 25 år er vi begyndt at tænke på at formulere en strategi for alle de enheder, vi driver forretning i. Sloganet er ”Business as usual, just better”, og det betyder, at vi med en global strategi skal forsøge at få den synergieffekt frem, som der kan være i de forskellige ting, vi laver rundt om i verden, siger Tom Andersen.
Viden skal samles ét sted
Det lyder måske logisk, men i praksis er der tale om en stor opgave, som alene logistisk byder på visse udfordringer. Med cirka 80 ansatte verden over er det en omfattende opgave at præge og opbygge en ensartet virksomhedskultur, hvorfor enhver lejlighed til at mødes fysisk bliver udnyttet.
Det betyder blandt andet, at Tomex afholder både en sommerfest og en firmajulefrokost, hvor de ansatte over et par dage får mulighed for at mødes under uformelle omstændigheder. Men også store begivenheder som eksempelvis den netop overståede Anuga-messe i Köln udnyttes til at holde interne møder, hvor fremtidens planer lægges.
- Vi har altid brugt meget tid på at infomere medarbejderne om alle de ting i virksomheden, som ikke foregår i økonomisystemet. Derfor åbner vi hvert halve år op for tal og illustrationer, som viser udviklingen i de forskellige afdelinger, og alle afdelinger har samtidig skulle bidrage med et indlæg på 12 minutter, hvor de fortæller om deres udvikling set i et helikopterperspektiv. Nu prøver vi at samle al den viden og information fra de forskellige afdelinger ét sted, så de pågældende ledere kan tage fælles beslutninger og dermed blive bedre til at sadle og ride på samme tid, fortæller Tom Andersen om processen.
Det eksisterende skal udnyttes bedre
Efter de fysiske møder udsender Tomex-ledelsen et referat, så alle i virksomheden kan holde sig ajour med, hvad der foregår og skal foregå i den kommende tid. Og ambitionen er helt klar.
- Vi håber på, at vi med de eksisterende ressourcer kan få en højere effektiviett og et bedre udbytte uden, at vi af den grund skal løbe hurtigere, understreger Tom Andersen, som for få uger siden kunne præsentere det 25. regnskab i Tomex’ historie med en rekordhøj omsætning på 1.083 mio. kr. som overskrift.
Det er derfor ikke et spørgsmål om nød eller tvang, når Tomex vælger at fokusere mere på egne dyder end eksterne muligheder. Det handler helt enkelt om at prioritere indsats i forhold til udbytte.
- Vi arbejder mere på at få noget ud af det eksisterende, end vi har lyst til at gå i gang med nye ting. Hver gang du går i gang med nye ting, så påtager du dig også nye risici. Så vi vil gerne have noget mere ud af det med de eksisterende risici. Men når det så er sagt: hvis den rigtige mulighed dukker op i morgen, så kan det godt være, vi bliver nødt til at ændre strategi og tage den chance med, lyder det med et smil fra Tom Andersen.
Artiklen er en del af temaet Virksomhedskultur.