Crispy Food: 3D-print speedede produktudviklingen
3D-print blev løsningen, da Crispy Food skulle have sat ekstra fart på udviklingen af en ny type foldbar plasticske til de såkaldte topcups.
Crispy Foods hører under den paraply af virksomheder under Koff-koncernen, der blandt andet også tæller Kohberg Bakery Group og derfor varetager Per Søndergaard udviklingsopgaver for flere af gruppens virksomheder.
- Normalt køber vi standardskeer. Men her skulle vi have udviklet en, der var lidt større, fordi den skulle bruges til at spise kammerjunkere i kærnemælkskoldskål, forklarer han over for avisen.
Normalt ville sådan en proces tage mellem tre til seks uger og det havde Per Søndergaard ikke tid til at vente på. Derfor fandt han frem til 3D-print-metoden, som løste opgaven på bare tre til fire dage. Og selvom den printede prøveske havde nogle begrænsninger, var formen klar.
- Vi kunne selvfølgelig ikke have den rigtige fornemmelse af den i munden, fordi printet var lidt takket i det i forhold til en rigtig ske. Og da den ikke kunne foldes, blev den printet i både en foldet og en udfoldet udgave. Det er selvfølgelig vigtigt, at klikfunktionen låser rigtigt, når man folder den færdige ske ud. Men der ved vi, at vi bruger man samme udformning som ved andre skeer, så er det godt nok. Så det var mere for at få en fornemmelse af formen. Og det gik i hvert fald væsentligt hurtigere, siger Per Søndergaard.
Metoden med at benytte 3D-print speedede dermed processen op, så Per Søndergaard hurtigt kunne sætte hundredtusind styk plasticskeer i produktion.