Tocifret vækst på påskebryg fører til endnu en "udsolgt"-melding

Påsken står for døren, og traditionen tro betyder det klassisk danske påskefrokoster med æg, sild, snaps – og selvfølgelig påskebryg.
En anden tradition er udmeldingerne om udsolgte påskebryg.
Sidste år var det sjællandske Harboe i Skælskør, der allerede i midt af marts kunne rapportere, at årets påskebryg var udsolgt fra lager.
Med mindre end tre uger til helligdagene er det så i år Husbryggeriet Jacobsens tur til at melde ud, at årets produktion af deres påske Pale Ale er udsolgt.
Jacobsen er en afdeling under Carlsberg.
Hele 160.000 liter er allerede sendt ud til forhandlere landet over, og efterspørgslen har været markant højere end forventet, lyder det i en pressemeddelelse.
Målt i liter er salget af Jacobsen Pale Ale steget fra 73.000 liter i 2021 til cirka 160.000 liter i 2025, hvilket svarer til en stigning på 199 procent. Den friske, let bitre ale har især vundet frem de seneste to år med en stigning på 84 procent fra 2023 til 2024 og yderligere 18 procent i år.
Salget af Jacobsen Påske Pale Ale i detail- og restaurationsleddet afspejler en klar markedstendens, mener Rune Söholt Schlosser, Brand Manager hos Jacobsen.
- Vi ser en tydelig bevægelse i markedet, hvor sæsonøl – og især de lettere og mere humlede varianter – fylder stadig mere op til højtiderne. Den udvikling mærker vi direkte. Set i lyset af den voksende efterspørgsel er det klart, at vi vil brygge endnu flere liter til næste år, udtaler han.
Carlsberg lancerede den allerførste påskebryg i 1904, mens Jacobsens påske Pale Ale kom på de danske påskeborde mere end 100 år senere – i 2016 – samme år som Husbryggeriet Jacobsen blev grundlagt.
Flere udsolgt-problemer hos Carlsberg
Udsolgt-meldingen fra Carlsberg er imidlertid langt fra en sjældenhed omkring højtiderne. Bryggeriet må i flere år have haft svært ved at få produktionen til at matche efterspørgslen i påsken - og mindst lige så tit i en anden højsæson, julen.
Det har Carlsberg udsendt en del pressemeddelelser om i årenes løb.
Så sent som forrige år var den helt gal. Både i påsken og op mod jul, som det fremgår af TV2s artikel her - samt med en særlig jubilæumsudgave af Rød Tuborg.
En hurtig Google-søgning viser, at Carlsberg også havde problemer i 2018 - og i 2016, hvor det var den første påskebryg fra gigantens specialbryggeri Jacobsen, der ikke var nok af.
Den blev angiveligt udsolgt allerede på P-dag, påskens nu forsvundne svar på julens J-dag, hvor sæsonbrygget bliver sluppet løs på markedet.
Og endnu længere tilbage - i 2011 - var det dagligvarekoncernen Coop, der kunne melde udsolgt af "en række varianter af påskebryg". Dengang var det især Tuborgs Kylle-Kylle, der havde solgt langt over forventning.
Listen er næppe komplet.
Sidste år blev dog stadig ikke udsolgt af påskebryggen i Carlsbergs brands. Men lageret var eftersigende tæt på at være tømt, lød det fra bryggerigiganten op mod sidste års påske.
Carlsberg Danmarks bryggeri i Fredericia har tilsammen brygget 2,75 millioner liter af påskevarianterne i år.