23948sdkhjf

Højesteret: Nomas varemærke krænket

Internetvirksomheden Homeenter snyltede på Nomas særpræg og renomme, da den brugte restaurantens logo i markedsføringen for en chokoladeklub.
Den svenske internetvirksomhed Homeenter krænkede Nomas varemærke ved en internetannoncering for Homeenters chokoladeklub i 2011.

Det fastslog Højesteret torsdag i en dom, som dermed stadfæster Sø- og Handelsrettens kendelse fra juni sidste år.

Ifølge domsafsigelse havde markedsføringsvirksomheden Mikkelsen Media produceret internetannoncering for Homeenter i forbindelse med en kampagne for en chokoladeklub. Af internetannoncen fremgik, at man – ved at melde sig ind i chokoladeklubben – kunne deltage i en lodtrækning om en middag på restauranten Noma.

Har ikke lidt omsætningstab
Noma var dog ikke vidende om annonceringen, og da restauranten blev opmærksom på markedsføringen, rettede man henvendelse til Homeenter med bl.a. krav om erstatning for krænkelse af Nomas rettigheder i henhold til varemærkeloven og markedsføringsloven.

Blandt Nomas indsigelser var, at annoncen var udformet, så læserne kunne forledes til at tro, at chokoladen havde samme kvalitetsstempel som den kendte gourmetrestaurant.

Læs også: Ikke i orden at lukrere på Noma

Sø- og Handelsretten dømte i første omgang til fordel for Noma, men sagen blev siden anket til Højesteret, som altså nu har stadfæstet den oprindelige dom.

Noma krævede en betaling på 250.000 kr. med procesrente fra den 11. maj 2011, men da Højesteret ikke har fundet, at restauranten har lidt et omsætningstab eller anden yderligere skade, er Homeenter blevet pålagt at betale et vederlag på 150.000 kr. til Noma.
Læs mere om: Noma
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078