23948sdkhjf

Arla når russisk milepæl

Siden 2008 har Arla tredoblet sin omsætning i Rusland og sigter mod at tredoble den igen. En vigtig milepæl på 20.000 tons årligt er netop nået.
I løbet af sommeren i år faldt den russiske rubel med over 10 procent i værdi i forhold til Euroen og er blevet liggende på dette niveau indtil nu, hvilket har medført stigende priser på importerede varer. På trods af dette lykkedes det ikke blot Arla at fastholde omsætningen i landet, men også at få den til at vokse betydeligt.

- Vi har styrket vores position i detailhandlen i år og udviklet forretningen i regionen, primært via vores regionale distributører. I dag er vi til stede i 14 byer med over 1 million mennesker – med Moskva og Sankt Petersborg som vækstlokomotiver, selv om konkurrencen er størst i netop disse to byer, siger direktør for Arlas forretning i Rusland og Nordamerika, Senior Vice President Hans Christensen.

Arlas russiske forretning opbyggede også en endnu stærkere position i den russiske fødevareindustri og er i øjeblikket den førende leverandør af flødeost, mozzarella og pizzatopping, så hvis du køber en pizza på en restaurant i en af de 14 millionbyer, er der stor sandsynlighed for, at osten kommer fra Arla.

Positiv varemærkeudvikling
Ud over at nå milepælen på 20.000 tons skete der også en positiv udvikling for Arlas varemærker i år:

- Arla Apetina er nr. 1 inden for hvid ost, mens Castello er nr. 1 inden for skimmelost. Derudover har vi i år haft fokus på markedsføringen af Arla Natura, som er et meget strategisk varemærke for os. I dag er Arla Natura positioneret inden for gul ost og flødeost, men vi har planer om at udbrede varemærket til flere varegrupper. Vi lancerer f.eks. Arla Natura-smør til jul, og vi har andre produkter under udvikling, som skal lanceres næste år, siger Hans Christensen.

Generelt forventes Arlas vækst i Rusland at nå højere niveauer i 2014, hvor der også er planer om flere spændende projekter:

- Næste år starter vi lokal produktion af gul ost under Arla Natura-varemærket. Planerne for opbygning af varemærket og styring af distributionen er klar. Vi synes, det er meget spændende, og vi er sikre på, at de russiske forbrugere vil tage Arla Natura til sig og nyde vores lokalt fremstillede produkter, siger Hans Christensen.

Arla forventer, at salget af mejeriprodukter til detailhandlen i Rusland når en omsætning på over DKK 840 millioner i 2013.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094