23948sdkhjf

Vækst i salget af sodavand – men ikke i jobskabelsen

Sænkningen af afgifterne på sodavand 1. juli har ikke medført den ventede jobvækst. Den kommer dog, forventer både detailhandel og bryggerier.
Bryggeriforeningen kan melde om en stigning i salget af sodavand på det danske marked på 9 procent, siden afgiften blev nedsat 1. juli. Det skriver Børsen.

Da politikerne besluttede sig for at sænke afgifterne, var det med en forventning om, at det ville sikre adskillige nye job i Danmark. Den effekt er dog hidtil udeblevet, for ifølge Skatteministeriet er der kun fundet beskæftigelse til ca. 150 personer som følge af afgiftssænkningen.

Jobbene kommer
I detailleddet melder Coop om en stigning i salget af sodavand på 20 procent målt i volumen siden 1. juli. Danske Supermarked har øget salget med et tocifret tal, og De Samvirkende Købmænd har øget salget med 10 procent.

Hos Dansk Supermarked er man overbevist om, at afgiftslettelsen, der følges op med at fjerne afgiften helt per 1. januar, vil betyde øget jobskabelse. Den forventning deler man hos Bryggeriforeningen.

- Når vi sælger mere, så skal der produceres mere, der skal distribueres mere og håndteres flere produkter i de danske butikker. Og det skaber mere økonomisk aktivitet og beskæftigelse på sigt, direktør før Bryggeriforeningen, Niels Hald, til Børsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093