ISM 2014: Trends fra slik, kage og snackuniverset
Madbureauet har været et smut på den årlige ISM messe i Köln og deler her et par af de trends, tendenser, nye produkter og ingredienser, der stak ud fra den store mængde.
2
Billeder
Der dukker stadig nye sjove popcorn-relaterede produkter op, her ”Premium choco popcorn in alpine design" fra Bayern. (Foto: Madbureauet/ISM)
Madbureauets Mette Vilsøe Lowth er, efter et par dage på ISM-messen, mættet af søde sager og snacks.
- Der er helt automatisk fyldt op i både i mave- og inspirationssækken, siger hun og giver her et bud på et par af de største trends fra messen.
Madspild
Madspild er klart en trend og en bevidsthed der vokser. I alle kategorier. Kagekategorien går da heller ikke uden om. En af dem vi kom i snak med var Shila G, fra Brownie Brittle fra USA. Sheila har stor succes på hjemmebanen med sine brownies og er i dag berømt og elsket for de små firkanter. Hun har sågar leverancen til Golden Globe og mange andre stjernespækkede events i USA. Nu har hun så sat det man kunne kalde et nyt madspildsprodukt i verden. Ideen er ganske enkel – hvad bruger man alle de sprøde brownie-kanter til, der skæres fra i produktionen? Brownie brittle, selvfølgelig. En næsten ”chipsagtig” kagesnack. Der, ud over at kunne spises direkte fra posen, også er ideel til eget bagværk og dessertkreationer.
Sundhedssnacks
Selv om vi er i slik, kage og snackuniverset, slipper man altså ikke uden om den evigt gældende sundhedstrend. Der var flere eksempler, både på produkter vi her i landet typisk vil kunne acceptere og helt over til der, hvor der blot vil blive rystet på hovedet. Lad os tage et par eksempler fra sidstnævnte kategori – det er jo som regel de sjoveste.
Proteiner
Vi så det på Anuga, og altså også på ISM. Produkter, der ”leger” benhårdt med proteinerne. De Islandske AKTIV Proteinbitar påstår, at man faktisk godt kan både forkæle sig selv og samtidig opnå en større mæthedsfornemmelse via en kombination af islandsk chokolade og valle, protein og karamel.
Vitaminer
Slik tilføjet vitaminer. Egentligt ikke noget nyt, men igen så vi flere produkter, der hver især hævder diverse benefits via den tilsatte vitaminmængde. Lige fra øget skønhed til ”væk-med-forkølelsen vingummi”.
Free from
Produkter der er ”fri”, kan være fri for mange ting. Stadig ser vi flere og flere glutenfri produkter. Også blandt kager og snacks. Man skal nemlig ikke snydes for søde sager, bare fordi man er vegetar, eks. Marshmellows i vegetarisk udgave.
Slankeslik og snacks
Jeps, de var der selvfølgelig også…dem man næsten bliver helt slank af at spise. Og i helt utrolig god form.
Sjov, leg og underholdning
Man må da gerne lege med maden eller hvad? Når det handler om slik, kager og snacks må man i hvert fald gerne. På 2. pladsen over bedste nye innovationer, kom disse belgiske chokolade-fingerdukker-ringe fra Belfine (se foto nederst) En anden legemulighed var disse Bricks fra Mexico – slik der kan bygges og sættes sammen.
Popcorn
Der har været talt om det i nogle år efterhånden. At popcorn skulle blive det ”nye gamle” store hit. Vi har ikke set helt så meget til det herhjemme, men det lader til, at der stadig dukker nye popcorn-relaterede ting op. Både i forhold til smagsvarianter og i selve brugen af popcorn. Faktisk kom popcorn-trekanter fra Intersnack ind på førstepladsen over bedste nye innovationer. Eller hvad med popcorn fra Bayern med små fede glade engle eller en trombone spillende Bavarian? ”Premium choco popcorn in alpine design”, kalder de dem selv, se topbillede.
Mini’er og single-portioner
Måske for at lette den dårlige samvittighed eller blot for at hjælpe os, for at gøre snack-livet lidt nemmere. Snack og kager kommer i miniformater og i individuelle indpakninger. Lige til at tage med. Så en blanding af convenience og portioncontrol og lidt bedre samvittighed – det arbejdes der også stadig med i kategorien.
Luksus og fin indpakning
Vi kommer nok aldrig uden om at tale luksus, når vi har med denne kategori at gøre. Afsættet er jo, at det stadig handler om nydelse og forkælelse – så luksus er naturligvis også en trend, der altid vil være tilstede, når det handler om slik, kager og snacks. Vi så rigtig mange gode eksempler på produkter, der lige løfter sig bare en smule ud af kategorien ved at turde lidt mere, når det handler om emballagetype og design. En altid enkel måde at tilføre ekstra værdi til sine produkter (så længe det der er inden i, kan leve op til det).
Brasil er in
Der er jo VM i fodbold til sommer og OL næste år, så naturligvis må Brasilien være på agendaen. Og vi så da også flere produkter, der enten kommunikations-mæssigt ligger sig op af et brasiliansk univers eller på helt ægte vis har en smag af Brasilien. På selve produktområdet fyldte Brasilien da også en hel del med et stort Brasiliansk område. Her fandt vi blandt andet det store Brasilianske chokolademærke, Garoto.
Gi’ en fysisk like
På tredjepladsen over de bedste nye innovationer kom ”likes” fra Keks und Waffelbäckeri. Så nu kan vi også i den virkelige verden gi’ en like til dem vi kan lide.