23948sdkhjf

Global vækst løfter Arla

Arla kan præsentere et 2013-regnskab med den højeste indtjening nogensinde. Det skyldes især en styrket europæisk forretning samt en markant fremgang på Arlas vækstmarkeder uden for EU.
Fusionsfordele hjemme, værdifuld vækst ude. Arlas globale forretning har i 2013 nydt godt af stærke kernemarkeder i Europa ovenpå forrige års fusioner samt et fortsat boom i mælkesalget på vækstmarkederne uden for EU. Samlet set steg efterspørgslen efter mælk rundt om på kloden hurtigere end produktionen af mælk, og det løftede mælkens værdi og dermed det generelle prisniveau på mejeriprodukter.

Ser man på indtjeningen pr. kg mælk, den såkaldte Arlaindtjening, så endte den i 2013 på 3,05 kr. pr. kg mælk med en samlet indvejning af andelshavermælk på 9,5 mia. kilo. I 2012 var indtjeningen 2,71 kr. pr. kg med en samlet indvejning af andelshavermælk på 7,5 mia. kilo.

Mælk bliver mere værdifuld råvare
Arlas omsætning steg med godt 10 mia. kr. til 73,6 mia. kr. svarende til en omsætningsvækst på 16,6 procent. Koncernens nettoresultat udgør som planlagt 3 procent af omsætningen, nemlig 2,2 mia. kr., mod 1,9 mia. kr. i 2012.

- Mælk er blevet en mere værdifuld råvare globalt, og det påvirker naturligvis vores regnskab positivt. Med den medvind i ryggen har vi drevet vores forretning fremad i 2013 efter den kurs, der er lagt i Arlas koncernstrategi – med en stærk og effektiv base i Europa, en lovende vækstforretning i Rusland, Kina, Mellemøsten og Afrika samt en yderst lønsom ingrediensforretning i Arla Foods Ingredients. Vores største fokus er på at skabe den bedst mulige indtjening til vores andelshavere, og dette regnskab bekræfter os i, at strategien er den rette til formålet, siger administrerende direktør i Arla, Peder Tuborgh.

- Arlaindtjeningen er øget 12,5 procent i 2013, og det har der været hårdt brug for blandt vores mælkeproducenter. Den højere mælkepris styrker økonomien på gårdene. Produktionen af mælk er i top, og forholdet mellem landmændenes indtjening og omkostninger er blevet forbedret. Den udvikling var nødvendig og skal videreudbygges i 2014, siger andelshaver og bestyrelsesformand i Arla, Åke Hantoft.

Europa hælder stadig til discount
Målt på omsætning er Storbritannien fortsat Arlas klart største marked efterfulgt af Sverige og Tyskland. Selvom Danmark er det land, der leverer mest mælk til Arla, er Danmark nu blot Arlas fjerdestørste marked.

- I Europa har vores fokus været på at integrere de selskaber, vi fusionerede med forrige år, og det har allerede gjort os mere effektive og givet os et mere komplet sortiment af produkter. Europæiske forbrugere er fortsat blandt de mest prisbevidste i verden, og det betyder, at der fortsat er hård konkurrence mellem discount og kvalitets-varemærker. Fraregnet fusioner har Arla leveret en organisk vækst på 3,5 procent på vores kernemarkeder i Europa, hvilket er fornuftigt i lyset af presset fra discount, siger koncernfinansdirektør i Arla, Frederik Lotz.

- Vores tre globale varemærker – Arla, Castello og Lurpak – har mærket presset fra discount og private label i 2013. Alle tre mærker har klaret sig godt på vækstmarkederne uden for EU, men salgsmængderne i prispressede Europa er ikke vokset som ønsket. I 2014 vil vi fortsat fokusere på at skabe global vækst på de tre globale brands, siger Frederik Lotz.

Vækstmaskine i fremdrift
I Arlas koncernstrategi er der udvalgt tre geografiske vækstmarkeder uden for EU, hvor Arla har et øget fokus på investeringer og højere vækstambitioner end på andre eksportmarkeder: Rusland, Kina og regionen Mellemøsten & Afrika. I 2013 voksede Arlas omsætning med 35 procent i Rusland, 60 procent i Kina, og 10 procent i Mellemøsten & Afrika.

- Arlas vækstmaskine ligger uden for EU, hvor vi frem mod 2017 forventer at øge vores salg markant. Det er drevet af Arlas stærke varemærker, der efterspørges mere og mere af forbrugere i den voksende middelklasse, der ønsker højere kvalitet og sikkerhed i deres fødevarer og er parate til at betale ekstra for det. Vi er ved at opbygge en langsigtet tilstedeværelse i Rusland, Kina, Mellemøsten og Afrika, som skal give et endnu bedre afkast til vores andelshaveres mælkepris, siger Frederik Lotz.

Datterselskabet Arla Foods Ingredients øgede sin omsætning med otte procent til 2,4 mia. kr. i 2013, og dets salg af mælkebaserede ingredienser til fødevareindustrien er fortsat et af Arlas mest lønsomme forretningsområder. Målet er at fordoble 2012-omsætningen frem mod 2017.

Forventninger til 2014
I 2014 forventer Arla at nå en omsætning på 79 mia. kr. og et nettoresultat på de målsatte 3 procent af omsætningen, svarende til ca. 2,4 mia. kr. Ud fra den nuværende forventning til markederne er det Arlas ambition at levere en Arlaindtjening i niveauet 3,25–3,35 kr. pr. kg.

- Arla opererer i en kompleks, global branche, hvor produktionen af mælk rundt om på kloden afgør priserne på et forbundet verdensmarked, og hvor for eksempel en tørke i New Zealand påvirker priserne i Europa. Vi er kommet godt fra start i 2014, men er klar over, at produktionen øges netop nu på verdensplan, og det kan lægge et pres på mælkeprisen senere på året. For helåret 2014 forventer vi en indtjening til vores ejere, som er højere end i helåret 2013 i takt med, at vores forretning vokser yderligere både i og uden for Europa i år, siger Peder Tuborgh.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09