Royal Unibrew tager vækst-hop
Bryggeri-koncernen øgede sin omsætning med 31 procent i 2013.
Resultat før finansielle poster (EBIT) steg med 75 mio. kr. til 560 mio. kr., og resultat før skat udgjorde 548 mio. kr. mod 81 mio. kr. i 2012.
- 2013 har været et både godt og vigtigt år for Royal Unibrew – et år, hvor det både lykkedes for os at foretage et attraktivt opkøb samt at styrke vores markedsposition og opnå et væsentligt bedre resultat end i 2012, siger Henrik Brandt, CEO, og fortsætter:
- Over de seneste år har vi gennemført omfattende forandringer, og de mange tiltag har medført en betydelig finansiel og strategisk fleksibilitet. Dette i kombination med fortsat god fremdrift i 2013 muliggjorde, at vi med en behersket låntagning var i stand til at købe Hartwall i Finland og markant udbygge vores position som den næststørste bryggerigruppe i Norden og Baltikum – og dermed skabe en bredere og stærkere indtjeningsbase.
- På trods af stadigt udfordrende markedsforhold styrkede vi samtidig vores markedspositioner og markedsandele, hvilket er et resultat af betydelige investeringer i vores kommercielle aktiviteter i innovation og i vores brandporteføljer. Både i Vesteuropa og Nordøsteuropa har innovationsniveauet været højt med lancering af en række nye forpaknings- og smagsvarianter – blandt andet nye varianter af Royal Beer, Faxe Kondi Booster og Nikoline, slutter han.
I 2014 forventer Royal Unibrew dog en mindre tilbagegang i omsætningen. Det skyldes blandt andet bortfaldet af en privat label-kontrakt i Nordvesteuropa. Til gengæld forventes EBITDA at stige.