Nye fødevarer presses af udfordrende marked
De danske supermarkeder holder igen med lanceringen af nye fødevarer. Det skyldes et presset marked og øget discountsalg.
De nye fødevarer har svære vilkår i en tid med øget discount-salg og konkurrence fra uventet kant.
Discount og Netflix truer
Mange af dagligvarekæderne vil gerne øge antallet af nyheder på hylderne, men er bekymrede for om danskerne reelt er klar til at bruge penge på nye fødevarer. Samtidig truer tendensen med den hastigt voksende handel i discountbutikkerne udviklingen.
- Den udvikling gør det svært at komme igennem med nyheder, da kæderne er lidt skeptiske ved at tage nye, uprøvede varer ind i sortimentet. Især i discountbutikkerne er der begrænset plads til antallet af varenumre, og der vælges ofte sikkert, vurderer detailekspert, lektor Lars Esbjerg, Aarhus Universitet.
Hos Coop Danmark skorter det heller ikke på lysten til at promovere nye produkter og i et konstant samarbejde med leverandørerne ønsker man at fokusere på kvalitet frem for discount. Men også her ulmer usikkerheden om danskernes lyst til at købe de nye varer. Indkøbsdirektør hos Coop, Jens Visholm, pointerer overfor Jyllands-Posten, at man p.t. arbejder i et marked, hvor danskerne hellere vil købe et abonnement på Netflix end en ny og spændende fødevare.
Innovativ tænkning skal bane vejen
Hos Rema 1000, der netop er blevet kåret som årets mest innovative detailkæde i en dyst arrangeret af Dagligvareleverandører, vil indkøbsbdirektør Anders R. Jensen hente omsætningsvækst via innovation. Det sker gennem udvikling og salg af egne produkter, hvor produktudviklingen baseres på forbrugernes skiftende ønsker og krav.
Hos Bilka i Tilst har man afsat et butiksområde, hvor man sammen med netværksorganisationen Danish Food Cluster skal forsøge at afsætte alternative produkter. Det giver samtidig producenterne mulighed for at få deres produkter testet på markedet og gøre det nemmere for branchen at forny sig.