23948sdkhjf

Frelst ulandsmarmelade er en succes

Øko, bæredygtig og eksotisk. En god fortælling skaber successen, mener økologisk grossist med ny papayamarmelade.
- Det er den bedste måde at lave ulandshjælp på. Det er langt bedre at være beskæftiget med noget, end det er at få en pose penge, siger Sven Jensen, der er udviklingschef hos Solhjulet, som er en dansk, økologisk grossist, der er til stede på fødevaremessen Foodexpo 2014 i Herning.

Solhjulet har for nylig lanceret en økologisk papayamarmelade, som grossistvirksomheden har lavet i samarbejde med Søbogaard.

- Vi importerer papayaen, sælger den til Søbogaard, og så køber vi marmeladen af Søbogaard og sælger den igen, fortæller Sven Jensen.

Det er også Søbogaard, som har udviklet marmeladen og besluttet sig for, at den trængte til lidt ingefær. Der er også lignende samarbejder med andre forarbejdningsvirksomheder i Danmark, og Solhjulet får også produceret en yoghurt med økologisk tropefrugt.

Forbrugerne har ifølge Sven Jensen taget godt imod papayamarmeladen. Han nævner tørt, at marmeladen skam allerede tjener penge.

- Vi vil gerne vække kundernes nysgerrighed, og det har vi gjort. De køber også en historie om vores samhandel med Afrika, og hvordan den bedste ulandshjælp er at skabe arbejde.

Og ifølge Sven Jensen er den allerede overskudsgivende for virksomheden. Og forhåbentlig for plantagen i Uganda, hvor Solhjulet importerer papayaen fra, og hvor Solhjulet i mere end 10 år har hentet tropefrugter til Danmark og med fokus på bæredygtig samhandel.

- Vi har ikke selv investeret i Afrika. Vi har en partner, som vi træner i de ting, som de er gode til, og det skaber noget arbejde for dem, der dyrker, høster og forarbejder frugterne i Uganda.

Solhjulet er mandag en af mange økologiske fødevarevirksomheder, som i disse dage under fødevaremessen er samlet i en særlig temazone for økologiske fødevarer, og mandag var der økologisk temadag med seminar om økologi.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127