Carlsberg genopliver "Skvas"-reklamer
Finn og Jacob er stadig så populære, at Carlsberg Danmark sender Tuborg Squash-reklamerne tilbage på tv.
Det er ikke kun nostalgi, når Tuborg Squash genopliver de 25 år gamle reklamer. Danskerne er nemlig stadig vilde med reklamerne om den gule appelsinvand. (Foto: Carlsberg Danmark)
- Filmene er blevet testet af forbrugerne og 90 % af de adspurgte svarede, at reklamen er sjov, og hele 80 % ville blive glade for et gensyn på TV. Og sidst men ikke mindst opfattede 98 %, at det var en Tuborg Squash reklame, de lige havde set, fortæller brand manager Christina Földes.
Finn og Jacob vækker minder
Reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners udviklede Finn og Jacob-universet tilbage i 1980'erne, og faktisk var det kreativ direktør Henrik Juuls allerførste tv-reklame. Da han fik opgaven i sin tid, mindede det ham om sin barndom, hvor han hvert år til jul fik Tuborg Squash hos sin mormor i Esbjerg.
- Der var ingen i Esbjerg, der kunne udtale Squash, det hed bare ”Skvas”, så idéen stammer fra dengang, fortæller Henrik Juul.
Alt for lange film til 2014
I dag 25 år senere udvikler han fortsat Tuborgs reklamekampagner, men reklamen med Finn & Jacob er stadig noget særligt.
- Det var jo dengang, der var tid til at fortælle en historie, det var ikke så udspekuleret, og det handlede ikke bare om at sælge noget. Det er jo fortidens guld – ren nostalgi. De film må aldrig ødelægges, lyder det fra den erfarne reklamemand.
De fleste af Finn & Jacob-reklamerne varer omkring et minut og det er mere end dobbelt så længe som en gennemsnitlig tv-reklame i dag.