23948sdkhjf

Carlsberg genopliver "Skvas"-reklamer

Finn og Jacob er stadig så populære, at Carlsberg Danmark sender Tuborg Squash-reklamerne tilbage på tv.
Selv om der er løbet meget appelsinvand i ganerne siden den første Tuborg Squash film med Finn og Jacob, så holder danskerne stadig af de gamle film. Derfor bliver der nu gensyn efter 13 års fravær med reklamefilmene, oplyser bryggerigiganten Carlsberg.

- Filmene er blevet testet af forbrugerne og 90 % af de adspurgte svarede, at reklamen er sjov, og hele 80 % ville blive glade for et gensyn på TV. Og sidst men ikke mindst opfattede 98 %, at det var en Tuborg Squash reklame, de lige havde set, fortæller brand manager Christina Földes.

Finn og Jacob vækker minder
Reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners udviklede Finn og Jacob-universet tilbage i 1980'erne, og faktisk var det kreativ direktør Henrik Juuls allerførste tv-reklame. Da han fik opgaven i sin tid, mindede det ham om sin barndom, hvor han hvert år til jul fik Tuborg Squash hos sin mormor i Esbjerg.

- Der var ingen i Esbjerg, der kunne udtale Squash, det hed bare ”Skvas”, så idéen stammer fra dengang, fortæller Henrik Juul.

Alt for lange film til 2014
I dag 25 år senere udvikler han fortsat Tuborgs reklamekampagner, men reklamen med Finn & Jacob er stadig noget særligt.

- Det var jo dengang, der var tid til at fortælle en historie, det var ikke så udspekuleret, og det handlede ikke bare om at sælge noget. Det er jo fortidens guld – ren nostalgi. De film må aldrig ødelægges, lyder det fra den erfarne reklamemand.

De fleste af Finn & Jacob-reklamerne varer omkring et minut og det er mere end dobbelt så længe som en gennemsnitlig tv-reklame i dag.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078