23948sdkhjf

Rynkeby sætter omsætningsrekord

Rynkebys omsætning blev rekordhøj i 2013 og årets resultat giver saftproducenten optimistiske forventninger til 2014.
Omsætningen i Rynkeby Foods A/S steg med godt 31 mio. kroner til 917,3 mio. kroner – det højeste i den fynske juiceproducents 80-årige historie – mens nettoresultatet landede på 32,5 mio. kroner. Dette er en stigning på godt 75 pct. i forhold til 2012, hvor resultatet lød på 18,6 mio. kroner. Samlet set leverer Rynkeby fremgang på alle sine nøgletal.

- Vi har foretaget en række investeringer i både driftskapaciteten og nye markeder de sidste to år, som har haft en klar og positiv afsmitning på årets resultat. Vi har både styrket vores synlighed og sortiment, ligesom vi har forbedret forholdet mellem vores omkostninger og indtjening. Tilsammen har det bidraget til at vende den tilbagegang, vi oplevede i 2012, hurtigere end forventet, forklarer adm. direktør Jørgen Dirksen og fortsætter:

- Resultatet skal læses i lyset af, at vi har løftet omsætningen i et generelt faldende marked, som til dels skyldes den generelle økonomiske tilbageholdenhed blandt forbrugerne samt en markant stigning i råvarepriserne, som igen har givet højere forbrugerpriser på juice og frugtdrikke. Samtidig er konkurrencen på juice- og frugtdrikmarkedet øget markant de senere år med en række mindre producenter og kædernes egne mærker fra Tyskland.

Særligt markant er omsætningen vokset på det finske marked, hvor Rynkeby i januar 2013 overtog distributionen af juicemærket Tropicana.

Fortsat nordisk ekspansion i 2014
Årsresultatet giver en optimistisk forventning til 2014, hvor ekspansionen på det nordiske marked fortsætter med uformindsket styrke bl.a. gennem en ny markedsføringsplatform, som allerede har budt på et gensyn med den gamle maskot, Rynke.

Målet er tocifrede vækstrater på juice til de nordiske forbrugere senest i 2015 – og at sikre positionen som Nordens førende producent af juice og andre frugtbaserede drikke. ”Vi er kommet godt fra start i 2014. For at styrke vores position som nordisk markedsleder, er det dog afgørende, at vi fortsat udvikler vores produktionskapacitet, at vi øger effektiviteten i hele vores værdikæde fra frugterne plukkes til de lander i butikken, og at vi løbende udvider vores sortiment af produkter gennem innovation og opkøb, siger Jørgen Dirksen og fortsætter:

- Nøglen til vækst ligger i at møde forbrugernes forventning om og adgang til kvalitetsjuice og sunde frugtbaserede drikke – samtidig med at vi øger vores synlighed og den gode historie omkring vores produkter. Det ser jeg som den største opgave i år, slutter han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.909