Nu peger flaskehalsen på agurk
Drikkevaregrossist storsatser på agurkesodavand til barmiljøet. Det er en gryende trend fra Storbritannien, mener man.
- Det er sådan en sodavand, som man skal smage, før man tror på dem. Den smager som at bide i en agurk, men når der så tilsættes sukker og bobler, så bliver det et specielt og underligt miks, siger Jesper P. Damborg, som er marketingkoordinator hos drikkevaregrossisten Hansen & Co, til Food Supply.
Qcumber blev lanceret i England i 2012, hvor den “er et symbol på engelsk sommer”, som Jesper P. Damborg kalder det. Briterne spiser nemlig masser af agurk.
Der er to trends, som får Hansen & Co til at tro på produktet. Der er stigende interesse for gin på spiritusmarkedet og særligt specialgin fra mindre, destillerier som danske Geranium. Agurkesodavanden er i Storbritannien særligt forbundet med gin. En anden trend er agurkestykker i cocktails, nævner Jesper P. Damborg.
Diskoteker skal bane vejen
Responsen fra barerne har også været god, fortæller Jesper P. Damborg. Sodavanden er blevet rost for at kunne give agurkesmagen til den gin- og agurkebaserede cocktailklassiker The Madison Parksider, som tiderne ellers har gjort til en obskur sag fra glemte opskriftbøger.
Foruden barer, så er den på vej til Irma-butikker, men først og fremmest forventer Jesper P. Damborg, at det er i restaurationer, at den skal gå sin sejrsgang.
- Vi forventer, at det bliver et godt produkt til Horeca-segmentet. Det er derude, vi kan skabe interessen og få fat i forbrugerne.
I første omgang importeres de fra Storbritannien med engelsk etiket, men Hansen & Co forventer, at den bliver importeret i så store mængder, at en dansk etiket meget snart kommer på tale.