Gærfabrik og brødindustri vil sælge vitaminer
Om kort tid lancerer De Danske Gærfabrikker vitaminberiget gær på det europæiske marked og sammen med myndigheder og producenter vil de nu slå et slag for, at brødet er blevet sundere.
- Vi har nu EFSAs ord for, at vores gær er en naturlig daglig kilde til D-vitamin, fortæller en glad Nicolai Jensen, adm. direktør for De Danske Gærfabrikker, til Food Supply.
Han uddyber, at det har været et af de højest prioriterede projekter i koncernen gennem snart to år og at man nu har store forventninger til at få produktet introduceret i Europa. Den selvsamme gær er allerede en succes i Nordamerika og Canada, hvor den har været solgt siden 2012.
Sundhedsfremmende fødevarer i vækst
Gæren er blandt andet udviklet på fabrikken i Grenaa og findes både som presset gær, flydende gær og tørgær. Når den lander på markedet til sommer vil den både blive solgt i detailhandlen og til industrien. Og det er særligt salget til fødevareproducenterne, Nicolai Jensen har store forventninger til. I dag kommer godt 60 procent af Lallemands omsætning fra højtforarbejdede fødevareingredienser og næringsstoffer, mens almindelig baggegær "kun" udgør knap 40 procent.
- Gæren hæver og smager normalt, men indeholder også noget ekstra. Sammenligner man eksempelvis vitaminindholdet i almindelig vitamin D2-kosttilskud og brød bagt på vores vitaminberigede gær, så viser studier, at der ikke er forskel på, hvordan vitaminet optages i kroppen, forklarer Nicolai Jensen.
Det betyder med andre ord, at brødindustrien vil kunne opnå en fødevareanprisning ved at anvende nøjagtig denne gær, der tilfører det færdige produkt en højere værdi.
- Vi forventer at produktet bliver en succes både over for eksisterende og nye kunder, for prismæssigt vil bagegæren med D2 ikke adskille sig væsentligt fra den normale, understreger han.
Og han kan meget vel få ret i sine antagelser. Ifølge DI Fødevarer ser fødevarevirksomheder netop sundhedsanprisninger som en vækstmulighed og derfor er interessen for at tilsætte fibre, vitaminer og fiskeolie stigende. Ifølge tal fra DI udgjorde markedet for sundhedsfremmende fødevarer i 2013 36,6 milliarder dollars i USA, mens det for Europa lå i nærheden af 10,7 milliarder dollars - efterspørgslen er både stigende i Vesten såvel som i Asien.
De Danske Gærfabrikker har nu allieret sig med myndighederne i de skandinaviske lande og en række producenter fra industrien, så de sammen kan slå et fælles slag for sundhedseffekten over for forbrugerne.