23948sdkhjf

Sponsormad fylder stadig mere i skolekøkkenet

Når budgettet strammer, må man skaffe kvalitetsråvarerne på kreative måder, fortæller madkundskabslærerne. Coop noterer en stigende begejstring for gratis grøntsager.
En gratis kasse med grøntsager fra Coop og gratis brød fra Schulstad til at lave kreative madpakker. Det er eksempler på sponseret mad, som danske skoler i de senere år har fået fra danske udbydere af fødevarer.

Sponseret mad er blevet en stadig større del af grundskolens undervisning i madkundskab. Det oplever man i Foreningen for Madkundskab, hvor Lone Carlson er formand.

- Når vi oplever, at budgettet strammer til, så tvinger det os til at blive mere kreative. Vi må sno os på forskellige måder og hente råvarer, som er omkostningsfri, hvis der er virksomheder, som byder sig til, siger hun til Food Supply.

Er det reklame, rettet mod børn?
Sammen med Søren Gade, direktør i Landbrug & Fødevarer, kritiserer Foreningen for Madkundskab hårdt, at danske skoleelever typisk må nøjes med mindre end ti madkroner om ugen.

Madsponsorater rejser dog etiske spørgsmål, som der hele tiden diskuteres på skolerne. Er maden virkelig gratis, eller betaler eleverne prisen ved at være mål for reklamer?

- Det er en evig strid på lærerværelserne. Mange ser det som et stort problem og som noget, man ikke vil lukke ind op skolen. Men fordi vi får en kasse mad, har vi ikke forpligtet os til at tilplastre skolens facade, siger Lone Carlson.

Hun synes ikke, at eleverne udnyttes som reklamemål på nogen grænseoverskridende måde.

- Vi ser virksomhederne som samarbejdspartnere, som byder ind med forslag til undervisningsforløb om mad. Så længe vi har mulighed for at indflydelse på de forløb, vi får tilbudt, så blåstempler vi forløbene, for vi tænker på, hvad alternativet er. Nemlig at vi ingenting får, siger hun.

Coop: Vores materiale er reklamefrit
Hos Coop er Bente Svane Nielsen ansvarlig for kampagnen Go Cook, som i syv år har sendt grøntsagskasser og undervisningsmaterialer til skolerne. Interessen er steget støt igennem årene, og man er gået fra at nå 20.000 skoleelever og til at nå 135.000. Eller tre fjerdedele af alle skoler.

Hun hævder, at målet ikke er at trække flest mulige kunder til SuperBrugsen, men at styrke elevernes maddannelse, og det er netop et mål, man har til fælles med madkundskabsfaget.

- Over for forældrene vil vi slet ikke lægge skjul på, at Coop står bag, men det univers, vi præsenterer for børnene, er helt reklamefrit og udarbejdet i samarbejde med eksperter i læring og undervisning. Hele missionen er, at det er en langsigtet investering for os. Vil vi som detailkæde gerne leve af at sælge sunde kvalitetsfødevarer, så forsvinder vores grundlag på sigt, hvis vi ikke som samfund skaber forbrugere, der stiller krav til de varer, de køber.

Hun tror ikke, man at man kan betragte skoleeleverne som reklamemål, man kan sende vareprøver til for bagefter at se dem søge mod butikshylderne. Den slags kortsigtet reklame tror hun slet ikke vil virke.

- Det handler om at udfordre eleverne og give dem nogle smagsoplevelser, som de senere tager med sig i livet.

En grøntsagskasse fra Go Cook kan langt fra alene udfylde et skoleår. Lone Carlson, som selv er madkundskabslærer på Rolloskolen i Faxe, har fået en kasse til at strække over tre uger.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109