23948sdkhjf

Åben innovation i køledisken

Brug af åben innovation i udviklingsarbejdet giver større succes med produktlanceringer, mener ekspert i innovation Knud Erik Hilding Hamann forud for konference om åben innovation i fødevarebranchen.
Fødevarebranchen er ikke god nok til at bruge åben innovation i udviklingsarbejdet. Ved at gå i gang med systematisk at indsamle viden og bruge den i forbindelse med lancering af nye produkter, vil man opnå større succes, når man lancerer nye produkter, mener centerchef for Ide & Vækst ved Teknologisk Institut Knud Erik Hilding Hamann.

- Analysevirksomheden A.C. Nielsen har lavet undersøgelser, der viser, at 80 procent af alle produktlanceringer fejler i første forsøg, siger han.

- Ved løbende at inddrage f.eks. forbrugerne, underleverandører og andre partnere i værdikæder undervejs i udviklingen af et produkt, kan man nedsætte denne procentdel betragteligt.

Knud Erik Hilding Hamann mener derfor, at det er en god ide, at virksomheder bruger ressourcer på at åbne op for omverdenen i arbejdet med at udvikle nye og bedre produkter. Og han anbefaler derfor også virksomheder i fødevarebranchen at gå i gang med åben innovation.

Konference i Industriens Hus
Danish Food Cluster holder den 28. maj en konference om åben innovation i fødevarebranchen, hvor formålet bl.a. er at give inspiration til, hvordan man i virksomhederne kan komme i gang med arbejdet.

Det sker i Industriens Hus i København, hvor der bl.a. bliver givet en række eksempler på succesfulde projekter med åben innovation i Arla Foods, svenske Findus og engelske Tate & Lyle, ligesom repræsentanter fra organisationen OpenUp og konsulentvirksomheden Allfoodexperts vil bidrage med deres erfaringer.

- Alene det at deltage i en konference, hvor man møder andre og får nye impulser kan være det første skridt mod åben innovation, lyder det fra Knud Erik Hilding Hamann.

- Hvis man f.eks. synes, at man har hørt nogle inspirerende oplæg og har deltaget i nogle gode diskussioner med andre konferencedeltagere, kan det ofte betyde, at man går hjem i virksomheden og sætter nogle nye initiativer i gang, der for alvor ændrer virksomhedens adfærd. Man har f.eks. fået en ide til, hvordan en teknologi kan udnyttes på en anden måde i produktionen eller vil undersøge nogle andre ting. Man vil næsten automatisk søge efter mere dybtgående viden, der kan være til fordel for afsætningen af virksomhedens produkter.

Gå bare i gang
Knud Erik Hilding Hamanns råd er, at man kaster sig ud i det og prøver sig frem.

- Så kan man altid tilpasse arbejdet og forfine det løbende, siger han.

Konferencens hovednavn er den amerikanske professor fra iværksætteruniversitetet Babson i Boston, Daniel Isenberg, der i en årrække har forsket og undervist i iværksætteri og åben innovation.

Han mener blandt andet, at det er en forfejlet strategi, når man flere steder i verden - bl.a. Danmark - vil skabe vækst ved at få flere til at starte deres egen virksomhed. Han mener, at væksten bedst kan skabes af store virksomheder, der i samarbejde med bl.a. underleverandører, kunder og undervisningsinstitutioner skaber nye produkter.

Konferencen har fået økonomisk støtte fra Dansk Industri, Foodbest og DI Fødevarer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078