23948sdkhjf

Madbloggere et stort aktiv for branchen

Madbloggere er en interessant markedsføringskanal i vækst. Ny undersøgelse viser, at hver fjerde danske madblogger har faste aftaler med virksomheder, og mere end halvdelen modtager penge, gaver og produkter.
Foodculture.dk, Landbrug & Fødevarers fødevaremedie, har lavet en ny undersøgelse af danske madbloggere. Undersøgelsen, der i dag bliver præsenteret på Dansk Kommunikationsforenings konference FødevareAgenda på Axelborg, viser et interessant indblik i den voksende fremvækst af madbloggere.

Ifølge eksperter findes der omkring 600 madblogs i Danmark. 123 af dem har deltaget i foodculture.dks undersøgelse.

Heri svarer knap halvdelen af madbloggerne (46 %) at deres madkommunikation er på niveau med eller bedre end indhold skrevet af journalister og andre kommunikationsuddannede.
I uddybende kommentarer forklarer flere af bloggerne, at de i højere grad skriver personligt, er fortrolige med læserne og har større troværdighed. Som en af madbloggerne udtrykker det:

- Gennemslagskraften er større, da læserne lærer mig at kende og fatter tillid til mig og anser mig som værende mere troværdig end en tilfældig journalist fra et medie.

Redaktionschef på foodculture.dk Marianne Søndergaard finder resultaterne meget interessante, når undersøgelsen samtidig viser, at hver fjerde (26 %) har faste aftaler med virksomheder og mange derudover oplyser, at de samarbejder mere løst med bl.a. virksomheder og markedsføringsbureauer.

- Vores undersøgelse peger på, at madbloggerne brænder for at videreformidle deres tanker, oplevelser og erfaringer omkring mad og har bygget deres blogs op om tillid og moral. Derfor overrasker det mig, at så mange alligevel sætter sig i en position, hvor de risikerer at lave skjult reklame og miste brugernes tillid, siger Marianne Søndergaard.

Tendens: Madbloggere i markedsføring stiger
Foodculture.dk bringer nogle tema-artikler om madbloggere, som fødevarevirksomheder i fremtiden vil gøre større brug af i deres markedsføring.

- Madbloggere har mange markedsføringsfordele. De er meningsdannere med meget personlige profiler. Man kan kalde dem for en slags ”mini-celebrities” inden for små segmenter. Hvis en virksomhed opnår gode samarbejder med bloggere, kan madbloggerne i bedste fald fungere som ambassadører for virksomhedens produkter og nå ud til specifikke målgrupper. Og det er guld værd, pointerer Katrine Emme Thielke, der er ansvarlig for digital og social markedsføring i Advice A/S over for foodculture.dk

Ifølge Katrine Emme Thielke er virksomhederne i stigende grad ved at få øjnene op for de fordele, der er ved at samarbejde med madbloggere.

- Samarbejdet med bloggerne har slet ikke nået sit klimaks endnu, for virksomhederne er ikke så vant til den type af social markedsføring. Vi oplever dog en stigende interesse, siger Katrine Emme Thielke.

Den stigende interesse opleves også af madbloggerne selv, idet et flertal af dem i undersøgelsen svarer, at deres besøgstal er stigende.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078