Coop vil skabe "20 nye Thise"
- Vi vil bygge flere fødevareproducenter op, siger topchef Peter Høgsted om Coops nye strategi.
Det fortæller Coops administrerende direktør Peter Høgsted til Food Supply i forbindelse med Coops nye strategi, som tirsdag blev offentliggjort.
Med Coops nye helhedsstrategi lægger detailkoncernen op til, at der skal laves langt færre årsforhandlinger med leverandører. Den slags skal fremover mest foregår med de store leverandører, for eksempel multinationale.
Og i stedet skal man satse på at bygge mindre og mellemstore producenter op ved at samarbejde tæt om vækst og udvikling.
- Et rigtig godt eksempel på strategisk partnerskab er Thise, som vi selv har været med til at bygge op næsten fra bunden og til at blive noget stort. Jeg forestiller mig, at vi kunne skabe 20 nye Thise-eksempler, siger Peter Høgsted.
Ved at løfte en mindre kvalitetsleverandør med et omfattende Coop-samarbejde, håber Coop, at man kan sænke forbrugerprisen på kvalitetsfødevarer:
- Pris følger jo volumen, og ved at øge volumen hos en mindre kvalitetsproducent kan vi gøre det til priser, som er interessante for forbrugerne, siger han.
Peter Høgsted tror, at man kan skabe et sidestykke til Thise på andre fødevareområder end mejeriprodukter.
- Det kan være alt muligt. En øko-kylling en økologisk gris, nævner han.