Lokaltproducerede varer skæpper godt i kassen
På et år er salget af lokalt producerede varer i SuperBrugsen vokset fra en omsætning på cirka 25 millioner kroner til godt 50 millioner kroner.
Salget af lokale varer forventes igen at blive fordoblet til 100 millioner kr. i år.
- Tallene viser, at danskerne vil andet og mere end discount. Der er et voksende behov for nærhed og for lokal forankring som en modreaktion på den ensrettede, industrielle handel, som har præget de seneste år. Det lover godt for Coops nye Madmanifest, hvor netop lokale, danske varer fylder meget, siger kædedirektør, Kenneth Pedersen, SuperBrugsen.
En anden forklaring på fremgangen er kædens nye Koncept 15, der handler om at gøre det lidt enklere, lidt billigere, lidt mere lækkert – og lidt mere lokalt, at handle i SuperBrugsen. I løbet af de seneste halvandet år er 50 af kædens 220 butikker blevet ombygget til det, og yderligere 50 kommer til i år.
- Vi kommer til at arbejde endnu mere med stærkere lokal forankring, hvor den enkelte butik i endnu højere grad kan tilpasse sit vareudvalg efter kunderne i lokalområdet, siger Kenneth Pedersen
For at styrke det lokale, har SuperBrugsen introduceret støtte til lokale foreninger og projekter i hver butik. I alt 1100 foreninger og projekter fik i 2013 støtte, og et tilsvarende antal vil få det i år.