Hanegal udfordres af svingende råvarepriser
Hanegal i Silkeborg kunne øge overskuddet, hvis råvarepriser og slutpriser i supermarkedet fulgtes ad, mener den økologiske charcuteri-producent.
Det mener administrerende direktør Ulrich Kern-Hansen.
- Den mængde, der er til rådighed på markedet udgør en begrænsende faktor, hvad der kan lade sig gøre, og det skaber en del uro, siger han til Food Supply.
Penge i pålægsbranchen
Hanegal A/S er en del af en dansk charcuteri-branche, som ifølge en brancheanalyse foretaget af Food Supply tjener penge, men er præget af hård konkurrence.
Den hårde konkurrence gør det selvsagt ikke lettere for producenterne at overføre stigende råvarepriser til højere priser på produkterne i køledisken, men også andre prispressende faktorer gør sig gældende i branchen.
Læs mere om branchens indtjeningsudfordringer i Food Supplys brancheanalyse af kødpålægsproducenterne .
I år er priserne på økologisk fjerkræ steget med cirka fem procent for en aftager af råvarer som Hanegal, og sidste år var der en generel, betydelig stigning af priser på økologiske svinekødsudskæringer, som man ikke ville se på markedet for konventionelt kød.
Hanegal A/S er en del af en dansk charcuteri-branche, som ifølge en brancheanalyse foretaget af Food Supply tjener penge, men er præget af hård konkurrence.
Den hårde konkurrence gør det selvsagt ikke lettere for producenterne at overføre stigende råvarepriser til højere priser på produkterne i køledisken, men også andre prispressende faktorer gør sig gældende i branchen.
Læs mere om branchens indtjeningsudfordringer i Food Supplys brancheanalyse af kødpålægsproducenterne .
Lange prisaftaler hæmmer
Men hvor leverandørernes prisstigninger slår hurtigt igennem hos Hanegal, så plages man som producent af langvarige prisaftaler med detailhandlen. Mens råvarepriserne stiger, kan man således være bundet af en prisaftale med dagligvarehandlen, som ikke honorerer den øgede omkostning.
- Vi oplever en detailhandel, som stritter imod og vil undgå de prisstigninger, som er begrundet i stigende råvarepriser. På et tidspunkt kan det ikke længere hænge sammen, siger Ulrich Kern-Hansen.
Ikke desto mindre oplever Hanegal en pæn stigning i omsætningen i disse år, fortæller Ulrich Kern-Hansen. En omsætning, der er markant større, end man kan aflæse på bundlinjen, hvor man gik frem fra en halv million i 2011/2012 til i underkanten af én million i det efterfølgende regnskabsår, påpeger han.
2013/2014-regnskabet, som offentliggøres denne sommer bliver endnu bedre, lover en optimistisk Hanegal-direktøren.