Hanegal tror på økologisk food service
En forsvindende del af virksomhedens salg foregår i dag til kantiner, men et boom er på vej, tror man.
Sådan siger Ulrich Kern-Hansen, administrerende direktør hos den økologiske forarbejdningsvirksomhed Hanegal i Silkeborg, som blandt andet producerer pølser, leverpostej, salami og bacon.
- Lad mig sige, at jeg ikke vil blive overrasket, hvis vi fordobler vores omsætning på food service i de kommende år.
Virksomheder vil vise ansvarlighed
Han ser to felter, hvor der sker stor udvikling i disse år. Offentlige køkkener skal opfylde stadig højere mål om økologi i kosten. Flere private virksomheder vil gerne profilere sig som økologisk bæredygtige, erfarer han.
- Vi ser nogle ambitiøse mål i mange kommuner, og i private virksomheder ser man, at man bruger det i csr-strategier.
Hanegal sælger suverænt mest til detailhandlen. Cirka 90 procent af produkterne sælges fra supermarkedets køledisk. Hidtil er mindre end 10 procent af produktionen blevet solgt til Food Service, og den andel tror Ulrich-Kern Hansen vil vokse støt i de kommende år.