23948sdkhjf

Champignonproducent øjner ny lukrativ forretning

Tvedemose Champignon vil udnytte 700 kilo svampespild til at fremstille unik smagsforstærker til storkøkkener.
Det er resultatet, efter fem studerende har kigget forretningen efter i sømmene under konkurrencen AgroTech Challenge.

De studerende fik til opgave at finde anvendelsesmuligheder til de 700 kilo svampe, der hver uge kasseres hos Tvedemose Champignon, og efter fire dage kunne de præsentere en idé, der kan gå hen og blive en lukrativ forretning. Vinderforslaget, der går ud på at fremstille et 100 procent naturligt umami produkt til storkøkkener, er nemlig ikke før set i Europa.

Champignon har umami-smag fordi de har et højt indhold af naturlig glutaminsyre, der registreres af smagsløgene som umami også kendt som den 5. grundsmag. Andre fødevarer har også umami smag, men det unikke ved champignon er, at de er vegetabilske og har et lavt energi- og saltindhold.

Unikt forretningsområde
Hos virksomheden Tvedemose Champignon er indehaverne begejstrede for ideen, som de har planer om at arbejde videre med:

- Jeg kan dårligt få hænderne ned. Det her kan blive et helt nyt forretningsområde for os, siger Jens Christian Hansen, ejer af Tvedemose Champignon.

- Der findes i dag kun produkter fra Asien, der er intet lignende produkt i Europa. De produkter, der findes i Asien er produkter, der er tørrede i det fri, så de er ikke så rene som det vi vil producere, fortsætter han.

Udover selve produktet var Tvedemose Champignon også meget imponerede over de mange anvendelsesmuligheder, de studerende præsenterede.

Interesse fra cateringleverandør
Det var også de mange anvendelsesmuligheder, AB Catering faldt for. AB Catering har allerede store forventninger til produktet:

- Det er 100 procent sikkert, at vi vil købe det her produkt, hvis det kommer på markedet. Det er helt unikt og giver en ubeskrivelig smagsoplevelse, som andre krydderier slet ikke giver, siger Lars Olsen, salgskonsulent hos AB Catering.

- Det, at produktet er lavet af spildprodukter er også genialt. Vi ser reduktion af madspild og CSR som de helt store temaer hos vores kunder nu, så sådan et produkt vil passe godt ind, slutter han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125