Orkla på opkøbsjagt i Baltikum
Med opkøb af flere lokale mærkevarer fordobler den norske fødevarekoncern sine aktiviteter i Baltikum.
Med opkøbet bliver Orkla en af de største mærkevareleverandører til detailhandlen i Baltikum, meddeler koncernen her til formiddag.
- Med en historie som går mere end 140 år tilbage, er Laima et af de stærkeste chokolade- og slikmærker i Baltikum. Dette opkøb er strategisk vigtig for Orkla. Gennem Laima og en række andre veletablerede mærker styrker Orkla sit fodfæste markant i denne region, siger Orklas koncernchef Peter A. Ruzicka i meddelelsen.
Chokolademærket Laima har en markedsandel på over 30 procent i det lettiske chokolademarked, og Orkla vil i relation hertil forsøge at styrke sin position indenfor kiks, kager, juice, vand og færdigmad i Baltikum. Det skal ske med de lokale mærker Selga, Staburadze, Gutta, Everest, Fresh walk og Pedro.
Orkla har i forvejen en god markedsposition på chokolade, slik, færdigmad og ketchup via mærkerne Spilva og Latfood (begge i Letland), Kalev og Põltsamaa Felix (begge i Estland) og Suslavicius-Felix (i Litauen).
- Dette er en stærk portefølje med lokale mærkevarer og ledende markedspositioner Selskaberne, vi køber, passer strategisk set godt med Orklas øvrige virksomheder, og vil styrke Orklas position som den ledende dagligvareleverandør i regionen, siger koncerndirektør og leder for Orkla Confectionary & Snacks, Christer B. Åberg.
NP Foods havde ifølge selskabets seneste regnskabstal en omsætning på 77,1 millioner euro og et driftsresultat (EBITDA) på 7,5 millioner euro i 2013. Selskabet har fire fabrikker i Letland, en i Litauen og i alt 1.100 ansatte.
Den indgåede aftale indebærer, at Orkla køber 100 procent af aktierne de selskaber, der indgår i Nordic Partners Foods Ltd.
Handlen skal nu godkendes af konkurrencemyndighederne i Estland, Letland og Litauen.
Ingen af parterne har på nuværende tidspunkt ønsket at offentliggøre købssummen.